Antivibračné materiály hrajú nezameniteľnú úlohu pri odhlučnení vozidiel a ich aplikácia v prvej vrstve je nevyhnutnou súčasťou účinného odhlučnenia. Tento odbor prešiel za posledné roky rapídnym vývojom, ktorého výsledkom sú vysoko účinné protihlukové aj antivibračné materiály. A jedným z najzaujímavejších na dnešnom trhu je antivibračný materiál ruského výrobcu Comfortmat z prémiového radu Dark.
Hlavné funkcie antivibračných materiálov
Na začiatok niečo málo zo všeobecnej teórie. Primárna funkcia antivibračných materiálov spočíva najmä v eliminácii vibrácií a rezonancií karosérie vozidla a zvýšenie jej tuhosti. Zdrojom vibrácií je všeobecne prevádzka vozidla, teda chod motora, prevodovky, výfukového systému, zvuk reproduktorov, ale aj okolitý cestný hluk, ktorý sa odráža od vozovky na podlahu. V prvej fáze odhlučnenia vozidla je teda nevyhnutné čo najviac zamedziť týmto nežiaducim vibráciám, ktoré je kvalitný antivibračný materiál schopný pohltiť. Antivibračný materiál sa teda aplikuje vždy ako prvá vrstva odhlučnenia pod druhú vrstvu v podobe zvukovo izolačného materiálu. Jeho účinnosť si môžete sami overiť napríklad poklepaním na plech, kedy po aplikácii zmizne jeho klasický zvonivý zvuk. Ďalšou, dôležitou funkciou antivibračných materiálov je schopnosť zníženia hluku o najnižších frekvenciách, typický napríklad od pneumatík. Aj preto sa účinnejšie a silnejšie antivibračné materiály aplikujú najmä na predné a zadné podbehy a podlahu vozidla. Vedľajším efektom aplikácie antivibračného materiálu je aj spevnenie tenkého plechu áut, antikorózne vlastnosti alebo v prípade aplikácie na dvere aj výrazné zlepšenie ozvučenia vozidla.
Zloženie a vlastnosti antivibračných materiálov
Antivibračné materiály sa v priebehu posledných rokov rýchlo vyvíjajú a mení sa ich zloženie aj vlastnosti za účelom maximalizácie ich účinnosti, zníženie hmotnosti aj zjednodušenie aplikácie. Nie je to tak dlhá doba, kedy sa autá tlmili ťažkými bitúmenovými materiálmi s vysokou hmotnosťou, na dnešnú dobu pomerne nízkou účinnosťou a nutnosťou zahrievania. Materiály boli náchylné na zmenu teplôt, kedy v zime praskali a v lete sa naopak roztekali. Všetky tieto problémy riešia moderné butylové antivibračné materiály, ktoré sú najčastejšie zložené na báze butyl-kaučuku. Ten už nie je náchylný na zmeny teplôt, je výrazne účinnejší, má nižšiu hmotnosť a pre lepšiu pevnosť je vybavený hliníkovou fóliou. Tie najkvalitnejšie antivibračné materiály súčasnosti, ako je napríklad v tomto článku recenzovaný Comfortmat Dark D2, sú zložené zo špeciálnych zmesí, ktoré zaisťujú maximálnu účinnosť pri zachovaní veľmi nízkej hmostnosti. Alfou a omegou antivibračných materiálov je akustický stratový činiteľ (anglicky mechanical loss factor - MLF), ktorý vyjadruje schopnosť materiálu pohlcovať šíriaci sa zvuk a meniť energiu vytvorených vibrácií na energiu tepelnú. Teoretický maximálny stratový činiteľ je 1, čo znamená žiadne vibrácie. Platí teda, že čím vyšší je stratový činiteľ, tým lepšie. Na celkové odhlučnenie je teda nevyhnutné zvoliť vhodný antivibračný materiál, ktorý najlepšie kombinuje akustický stratový činiteľ, hrúbku a hmotnosť.
Antivibračný materiál Comfortmat Premium Dark
V ponuke ruského výrobcu Comfortmat nájdete celkom 13 antivibračných materiálov, ktoré sú zaradené do štyroch modelových radov Standard, Gold, Dark a Extreme. My sa detailne zameriame na prémiový rad Dark, ktorý kombinuje vysokú účinnosť a veľmi nízku hmotnosť. A to sú faktory, ktoré robia tento modelový rad úplne výnimočným. Najpredávanejší antivibračný materiál Comfortmat Dark D2 s hrúbkou 2,3 mm sa pýši dokonca najlepším pomerom účinnosti a hmotnosti na trhu. Konkrétnymi číslami teda zmienime akustický stratový činiteľ s hodnotou 0,35 jednotiek a hmotnosť iba 2,48 Kg/m². Podobný pomer nájdete aj u ďalších variantov materiálu Comfortmat Dark D3 s hrúbkou 3 mm a Comfortmat Dark D4 s hrúbkou 4 mm. U našich montáží odhlučnenia sa spoliehame práve na antivibračné materiály z modelového radu Dark, pretože sa snažíme ponúknuť kombináciu veľmi vysokej účinnosti a stále prijateľnej hmotnosti odhlučnenia. So základnými antivibračnými materiálmi by sme síce dosiahli výrazne nižšie ceny, bolo by to však na úkor nielen hmotnosti, ale najmä účinnosti odhlučnenia vozidla, ktorá je pre nás aj našich zákazníkov primárna. Keď sa vrátime k spomínanej hmotnosti, tak pri kompletnom odhlučnení môže ísť o rozdiel viac ako 15 kilogramov v neprospech bežných antivibračných materiálov a to nie je práve málo.
Špecifické vlastnosti modelového radu Premium Dark
Už sme spomenuli skvelý pomer vysokej účinnosti a nízkej hmotnosti materiálov z modelového radu Premium Dark. Sériová výroba bola však možno až potom, čo bola vyvinutá nová viacstupňová technológia nízkoteplotného miešania DarkAir. Vďaka tomu sa podarilo dosiahnuť indikátorov, ktoré boli pred touto dobou nedosiahnuteľné a v roku 2019 bol predstavený materiál, ktorý si v mnohom odporuje - výrazne sa znížila hmotnosť a zároveň sa zvýšil akustický stratový činiteľ na predtým nedosiahnuteľné hodnoty. Už spomínaná technológia DarkAir umožňuje zníženie hmotnosti materiálu až o neuveriteľných 40% a zároveň zvýšenie účinnosti. Materiály radu Dark disponujú špeciálnou hliníkovou fóliou, ktorej výrobný proces využíva technológiu dvojitého tepelného spracovania HotAL II. Tá zaručuje zvýšenú tuhosť fólie pri zachovaní vynikajúcej flexibility pri práci. Nová technológia inFliz pre jednoduchú aplikáciu butylovej zmesi na hliníkovú fóliu umožňuje úplnú absenciu vzduchu medzi vrstvami, a vďaka rovnomernejšiemu rozloženiu po celej ploche výrazne zlepšuje vlastnosti materiálov. Za zmienku stojí aj veľmi vydarený a elegantný dizajn kombinujúci čierny lak s medenými potlačami. Nejde o klasickú pastelovú oranžovú farbu, ale skôr o metalický lak, ktorý pod každým uhlom pôsobí iným odtieňom. Čo umocňuje dojem z tohto prémiového produktu. Už teraz vám môžeme prezradiť chystanú novinku, ktorej sa už čoskoro dočkáme. Materiály radu Dark sa dizajnovo odlíšia a Dark D2 bude v čierno-zlatej farbe, Dark D3 v existujúcej čierno-medenej farbe a Dark D4 v čierno-červenej farbe. Na tento detail sa veľmi tešíme, pretože bude po aplikácii zreteľne vidieť, aký materiál sme na danú oblasť použili.
Praktické skúsenosti s aplikáciou
S produktmi Comfortmat sme začali pracovať v marci roku 2020 a za tú dobu sme dôkladne otestovali všetky antivibračné aj zvukovo izolačné materiály. Modelový rad Dark bol od prvého dňa našou jasnou voľbou a to platí aj dnes. Už pri prvom dotyku s antivibračnými materiálmi Dark vás prekvapí veľmi nízka hmotnosť a to najmä u variantu D2 s hrúbkou 2,3 mm. Aj ostatné verzie s hrúbkou 3 a 4 mm sú na tom však prekvapivo dobre a napríklad trojmilimetrová verzia D3 váži prakticky rovnako ako dvojmilimetrová u najpredávanejšieho radu Standard S2. To oceníte pri aplikácii na oblasti, ktoré nie je vhodné príliš zaťažovať (napríklad dvere), alebo všeobecne u inštalácií, kde je pre zákazníka dôležité malé navýšenie hmotnosti. S materiálmi radu Dark sa veľmi ľahko pracuje aj na veľmi reliéfnom povrchu, vďaka špeciálne zloženému flexibilnému tmelu. Ak opäť porovnáme so základným radom Standard, tak tá je na tom s flexibilitou o niečo lepšie, čo je ale dané tenšou hliníkovou fóliou, ktorá disponuje hrúbkou 60 mikrónov, oproti 100 u radu Dark. Napriek tomu je práca s materiálom veľmi jednoduchá a to pri vyšších hrúbkach. Materiály nie je potrebné zahrievať a to ani pri variante s hrúbkou 4 mm, ktorá si stále udržuje vysokú flexibilitu. Ako ideálne podmienky pre prácu považujeme teplotu vzduchu od 15 do 30 stupňov. Pokiaľ by bol materiál skladovaný v teplotách okolo bodu mrazu, odporúčame ho niekoľko hodín pred aplikáciou adaptovať pri izbovej teplote. Pri prvej inštalácii vás zvyčajne prekvapí aj enormná priľnavosť 10 až 12 N/cm, čo má za následok dokonalé splynutie s karosériou vozidla. To samozrejme platí pri použití prítláčacieho valčeka, ktorý je pre inštaláciu nevyhnutný. Nemusíte sa obávať extrémnych teplôt a odlepovania alebo roztekania materiálu, tak ako to býva zvykom u lacnejších neznačkových materiálov. Materiály Comfortmat si udržujú rovnaký účinok v širokom teplotnom rozsahu a to po celú životnosť vozidla.
Na aké oblasti vozidla antivibračné materiály Comfortmat Premium Dark aplikovať?
Antivibračný materiál sa aplikuje prakticky na všetky oblasti vozidla, kde je potrebné zníženie hluku, vibrácií a rezonancií, alebo z dôvodu zvýšenia tuhosti plechu. Kombináciou rôznych hrúbok materiálov z radu Dark na jednotlivé oblasti vozidla dosiahneme vysokej schopnosti zamedzenia vibrácií aj zníženie prenikaniu nízkofrekvenčného hluku do interiéru. Správne zvolený antivibračný materiál zásadne ovplyvňuje účinnosť a preto obvykle materiály u našich montáží kombinujeme. Na oblasti vozidla, kde je dôležitá nízka hmotnosť a nie je kladený taký dôraz na účinnosť, aplikujeme najčastejšie Dark D2 s hrúbkou 2,3 mm a MLF 0,35 jednotiek. Takýmito oblasťami sú najmä predné, zadné a piate dvere, strecha, kapota, prípadne priestor pod zadnými sedačkami, kde hrá dôležitú úlohu aj celková hrúbka odhlučnenia. Silnejší materiál Dark D3 s hrúbkou 3 mm a už vyšším MLF s hodnotou 0,41 jednotiek najčastejšie volíme na podlahu vozidla, dno kufra a v niektorých montážach aj na vonkajší plech dverí a prípadne aj strechu. Najúčinnejší antivibračný materiál tohto modelového radu Dark D4 sa už pýši akustickým stratovým činiteľom s hodnotou 0,49 jednotiek pri hrúbke 4 mm. Svoje miesto nachádza najmä na predných a zadných podbehoch a často aj na podlahe vozidla. Práve tieto oblasti patria k tým najviac zaťažovaným vibráciami aj hlukom. Všeobecne teda platí, že čím silnejší materiál použijete (samozrejme v kombinácii s vyšším akustickým stratovým činiteľom - MLF), tým účinnejšie odhlučnenie vozidla môžete očakávať.