Nedávno sa náš technik Ján Dadej, ktorý sa v Ahifi venuje nastaveniu audio systémov, zúčastnil intenzívneho 7-dňového tréningu System Design and Tuning Master Class od Petra Steinbachera alias PSsound. Vzhľadom k významnému prínosu tohto tréningu pre Jána i celej Ahifi sme sa rozhodli priblížiť vám jeho priebeh a pri tej príležitosti aj zdieľať nejaké tie čriepky z osobného i profesijného života Jána. Ten sa za takmer 4 roky v Ahifi vypracoval vo výraznú a svojimi schopnosťami aj ľudskými vlastnosťami nenahraditeľnú osobnosť našej spoločnosti. O obsahu školenia s Petrom Steinbacherom a zaujímavej ceste Jána za svojimi profesijnými cieľmi sa dozviete v tomto článku, ktorý napísal sám Ján a je teda netradične formulovaný v prvej osobe.
Moja cesta k ozvučeniu automobilov
Volám sa Ján Dadej a pochádzam z malého východoslovenského mesta. Moja závislosť na audiotechnike začala niekedy v roku 1998, keď som dovŕšil svoj desiaty rok života a na Vianoce dostal prvý walkman. Z chlapca, ktorý nemal rád hudbu, pretože jeho staršie sestry sledovali nonstop stále rovnaké videá na MTV, sa stal človek túžiaci po dokonalom zvuku (vtedy som to samozrejme ešte nevedel). Walkman vystriedal požičaný diskman a pokroky v testovaní audia na základnej škole vyústili do krádeže 30 cm reproduktorov z triedneho rozhlasu, ktoré nakoniec nikomu nechýbali. Na darovanom Tesla zosilňovači v podomácky vyrobených ozvučniciach hrali krásne a hlavne nahlas. Vtedy to predsa na sídlisku fungovalo tak, že kto pustí hlasnejšie hudbu a otvorí v izbe viac okno, ten je väčší frajer. S prvou prácou a prvými zarobenými peniazmi som za pár mesiacov odriekania všetkého, čo nebolo k životu potrebné, zvládol kúpiť pravdepodobne vtedy najlepšiu audio zostavu do auta hrajúcu v meste a môj bandpassový subwoofer Ground Zero bolo z auta počuť na kilometre ďaleko. Možno som to všetko už vtedy kúpil v Ahifi. Prišiel rok 2011, kedy som bol nútený odcestovať do zahraničia a opustiť svoju drahocennú zostavu. Ešte dodnes mám video, ako si púšťam poslednú pesničku pred jej predajom. Po prvom roku v Anglicku som bol konečne schopný kúpiť si prvú vtedy pre mňa kvalitnú zostavu za pár tisíc eur, aj keď to boli z polovice peniaze mojej expriateľky. Náš vzťah to však veľmi utužilo, pretože som sa nikdy nebál viac, že ju stratím. Predsa len na počúvanie stereo nahrávok sú potrebné dva reproduktory! Vtedy začala moja extrémna honba za lepším zvukom, pretože spokojnosť s lepšou a lepšou audio zostavou neprichádzala. V tej dobe som samozrejme ešte nevedel prečo a keďže som za poslednú zostavu minul skoro 15 tisíc eur a nedosiahol spokojnosť, tak to nemohlo dopadnúť inak ako predajom. Následne som si kúpil lacné aktívne štúdiovky z druhej ruky a časom skúšal Djing s profi pultom od Pioneer. Nebolo to pre mňa však to pravé orechové a moja túžba učiť sa nebola bohužiaľ dostatočne silná. Preto som s tým skončil a odcestoval za novými zážitkami na Nový Zéland. Po krátkom čase sa však moja závislosť na zvuku začala opäť ozývať a keďže sme neustále cestovali a žili v obytnej dodávke, nebola iná možnosť ako experimentovať s prehrávačmi a špičkovými slúchadlami.
Od audio experimentov po zamestnanie v Ahifi
Po precestovaní ďalších krajín sme sa s priateľkou rozhodli presťahovať a usadiť sa v Česku. Aj keď priateľka pochádza zo Šumperka, mojím snom bolo od 16 rokov Brno. Hoci na účet Brna koluje v Česku množstvo vtipov, pre mňa je to najdokonalejšie miesto, kde som kedy žil. Povedal som si, že si tentoraz nájdem prácu, ktorá ma bude naozaj baviť. Po mesiacoch pohovorov a prechádzaní z firmy do firmy som narazil na inzerát Ahifi, kde stálo, že nehľadajú „energetického upíra“. Tak som si povedal, že toto by mohlo byť ono. Bol som pozvaný na pohovor, kde som pravdepodobne nebol úplne najhorúcejší kandidát. Keďže som s rozoberaním áut nemal žiadne skúsenosti a štandardy Ahifi sú veľmi vysoké, neostávalo mi nič iné ako improvizácia. Ponúkol som sa teda na týždeň práce zadarmo. Pretože vo svoju pracovnú morálku a zapálenie verím, tak som vedel, že toto zvládnem. Môjmu šéfovi sa tento nápad veľmi zapáčil, aj keď samozrejme nie preto, že by mi nechcel platiť! Všetko sa podarilo k spokojnosti všetkých zúčastnených a po týždni som dostal zmluvu na dobu neurčitú. Po pár mesiacoch v Ahifi na mňa ako z neba padali možnosti zúčastniť sa audio projektov s DSP procesorom. Ja však nikdy DSP procesor nevidel! Ešte nedávno som na internete a časopisoch obdivoval, že niekto dokáže rozobrať a zase zložiť celé auto, namontovať hudbu a potom to celé naladiť na DSP procesore. Napriek tomu, že som do zvuku zapálený ako málokto, začal som sa o túto problematiku intenzívne zaujímať. Čo je vlastne ten digitálny procesor? Vo dne v noci, týždeň čo týždeň, som hltal všetky informácie na internete, sledoval videá a snažil sa pochytiť čo najviac informácií. Všetko som následne aplikoval vo svojom aute a to nielen v práci, ale aj doma po nociach. Z toho mala moja priateľka naozaj radosť a náš vzťah si prešiel nečakanou skúškou. Vedel som však, že sa mi moja usilovnosť vráti. Chcel som jednoducho vedieť a poznať všetko. A netajil som sa žiadnymi skromnými cieľmi, chcel som byť jednoducho najlepší. Našťastie mi v Ahifi s mojím rastom vyšli maximálne v ústrety a podporovali ma ako s nákupom dôležitej techniky, tak s ďalšími dôležitými súvislosťami.
Peter Steinbacher alias PSsound ako kariérny vzor
V tom čase som na internete narazil na prácu Petra Steinbachera, ktorého videá ma neskutočne inšpirovali k tomu, aby som sa začal o DSP procesory a zvuk v aute zaujímať stále intenzívnejšie. Peter je skutočný majster svojho odboru a dovolím si s istotou tvrdiť, že patrí medzi úzku svetovú špičku vo svete "sound quality". Peter pochádza z Maďarska, ale jeho život a jeho dokonalé inštalácie prebiehajú na pobreží Anglicka. Jeho firmu nájdete pod názvom Pssound. Ide o značku, ktorá nikdy nechýba na prvých priečkach európskych automobilových súťaží v sound quality. Aj tento rok si jeho team zo Salzburgu odviezol hneď 5 trofejí so 4 súťažnými autami a ďalšie 4 trofeje získali majitelia áut, v ktorých zvuk naladil. Jeho úspech tkvie predovšetkým v obrovských skúsenostiach. Peter po vyštudovaní sound engineering pracoval dlhé roky ako zvukár, kde nasal ohromné množstvo informácií so zvukom spojených. Nebudem Vám klamať, po zhliadnutí hodín a hodín jeho videí sa prirodzene stal mojím vzorom. Ak je človek len trošku vnímavý, tak ihneď zistí, že ten chlapík naozaj vie o čom hovorí. Som človek pomerne veľmi komunikatívny a počas môjho pôsobenia v Ahifi som nadviazal mnoho kontaktov s významnými osobnosťami v tomto odbore. Dozvedel som sa množstvo informácií, ktoré som testoval a prevádzal do reality. Prešiel som postupne niekoľkými metódami nastavovania DSP procesora, ale jedna podstatná mi stále chýbala. Metóda Petra Steinbachera. Pred pár mesiacmi som na európskom finále Emma v Salzburgu prvýkrát stretol Petra osobne a dozvedel sa, že sa bude v júli realizovať školenie, na ktoré budú vybraní účastníci po videorozhovore s Petrom. Nič viac ako cena a konkrétne podmienky ma nezaujímali. Vedel som, že tam nesmiem chýbať! Uff, cena za účasť na školení bola ohromná... So sklopenými ušami som hneď v pondelok nakráčal k šéfovi a vysvetlil mu, o čo mám záujem a kto vlastne Peter je. Netrvalo dlho a moje školenie bolo povolené. Čo som popravde aj očakával, pretože viem, že u nás vo firme sa rast podporuje všetkými desiatimi. Plán B som mal samozrejme aj v rukáve. O kvalite školenia som bol presvedčený natoľko, že by som bol ochotný to zafinancovať aj sám. Bolo to pre môj rozvoj také podstatné! Samozrejme šéfovi som to nepovedal, aby sa náhodou nechytil na 50/50 solution.
Školenie System Design and Tuning Master Class s Petrom Steinbacherom
Sen sa stal skutočnosťou a s Petrom som prešiel vstupným videopohovorom. Školenie bolo totiž zamerané pre pokročilých užívateľov s väčšími skúsenosťami, ktorí toto školenie obohatia o nezameniteľné know-how Petra. V júli som konečne vyrazil na týždeň do Maďarska za svojim idolom. Tréma bola veľká, ale nebola na mieste, pretože už po pár minútach strávených v kolektíve účastníkov školenia a Petra som zistil, že je to úplne v pohode chlapík, ktorý sa absolútne na nič nehrá. Školenie začalo hneď na druhý deň ráno po príchode. Bolo veľmi intenzívne a informácií bolo neskutočné množstvo. 15 hodín denne školenia 7 dní v týždni asi len tak niekto nezvedie. Ale Peter áno. Má neskutočné množstvo energie a dokáže rozprávať hodiny bez známky únavy v jeho hlase. Obdivuhodné! Spolu s tímom sme za tieto dni prešli mnohými témami ako je časovanie, fázovanie, cieľové krivky, ekvalizácia, frekvenčná odozva ideálnej inštalácie reproduktorov, technické parametre reproduktorov cez meranie až k praxi. Preberali sme tiež dôležité nastavenia meracieho programu a mnoho iných tém, o ktorých som doteraz nemohol s nikým hovoriť, pretože takých nadšencov nie je u nás veľa. Naraz však takých ľudí bolo viac na jednom mieste a 7 dní v Maďarsku bolo naozaj kvalitne stráveným časom. Musím podotknúť, že väčšina informácií mi bola už zo skoršej praxe známa a akurát som sa utvrdil, že to robíme správne. Ale utvrdiť sa je často veľmi dôležité pre náležitý pokoj na duši, že to človek robí tak, ako sa má. Na druhej strane keby sme väčšinu z tých zložitostí a pojmov nevedeli, tak by to najdôležitejšie zo školenia nemalo taký význam a zmysel. Chýbali nám tie Petrove "čerešničky na torte", s ktorými vyhráva súťaže a uspokojuje svojich zákazníkov v Anglicku. Tie drobnosti, ktoré ozvučenie auta obohatí o ten správny detail. A áno, dostávali sme sa k tomu každým dňom viac a viac, čo nakoniec potvrdili posledné dni školenia a toľko očakávaná prax na našich autách. Výsledky praxe boli jednoducho úchvatné. Bol som si takmer istý, že moje auto je už po niekoľkých desiatkach a možno aj stovkách hodín takmer dokonale naladené. Že tomu tak pravdepodobne nie je som zistil hneď na prvom dni školenia, keď si Peter na 10 sekúnd vypočul zvuk v mojom aute a stroho vyhlásil, že to za týždeň bude neporovnateľne lepšie. A tiež, že bolo.
Prínos školenia? Slovami takmer nevyjadriteľný!
Tých 7 dní trvalo ako večnosť, pretože množstvo informácií bolo také veľké, že deň sa stal snáď týždňom. Možno si pamätáte detské časy, kedy pri veľkom množstve nových podnetov dni trvali oveľa dlhšie ako v dospelosti. Nejako takto sme sa tam všetci cítili. A čo mi osobne tento tréning priniesol? Predovšetkým ma Peter naučil, ako používať meracie prístroje na pokročilejšej úrovni. Predal mi množstvo skúseností založených na jeho experimentoch, ktoré za tie roky otestoval a aplikoval nielen na vlastných, ale aj súťažných automobiloch. Priblížil problematiku umiestnenia reproduktorov v aute a naučil ma, ako si v problémových situáciách poradiť. Kompletne sme tiež prebrali ideálne umiestnenie každého reproduktora v automobile a napríklad iba o umiestnení stredobasu sme sa bavili približne 10 hodín. Aj z toho môžete vycítiť, aké podstatné sú tieto detaily pre ozvučenie auta. Ďalšia dôležitá vec, ktorá mi v následnej praxi priniesla veľa úspechu, bolo správne umiestnenie cieľovej krivky. Ohľadom ekvalizácie som mal celkom jasno, ale aj to Peter obohatil svojimi skúsenosťami. V skratke je potrebné vedieť, kde a ako ekvalizáciu používať alebo naopak radšej vôbec nepoužívať. Rovnako dôležité boli informácie ako správne zvoliť Q faktor. Tie možno najcennejšie rady boli na tému správneho nastavenia časových korekcií. S Petrovou tajnou metódou časovania a fázovania dnes dokážem nastaviť časovanie reproduktorov oveľa presnejšie, čo prináša vernejší prejav nástrojov a lepšie umiestnenie hudobnej scény. Veľmi podstatná vec je tiež nespoliehať sa iba na merací prístroj. Správne nastavenie DSP ako celku obsahuje zhruba 60 krokov, ktoré je potrebné vykonať s vysokou presnosťou. Posledným dôležitým krokom je však odložiť merací prístroj a použiť sluch na doladenie detailov. Výsledný zvuk by sa mal hlavne páčiť poslucháčovi a nemusí striktne spĺňať tabuľkovú presnosť. Peter však nebol iba dobrým učiteľom, ale aj dobrým priateľom, ktorým s veľkou pravdepodobnosťou aj zostane. Trávil s nami všetok pracovný i voľný čas, čo je veľká obeť, pretože mal svoju rodinu tak blízko pri sebe. Budúci rok sa plánuje audiokemp s Petrom, kde sa všetci znova stretneme a budeme mať znova možnosť vymeniť si získané skúsenosti. Už teraz sa teším. Peter ma obohatil o veľa skúseností a nastavil latku referencie zvuku ešte na vyššiu úroveň, za čo som mu nesmierne vďačný.
A čo si ja predstavujem pod pojmom kvalitný zvuk?
Osobne sa v našich inštaláciách snažím docieliť to, aby vo vás hudba vyvolala pocity radosti, príjemnej emócie a napríklad aj zimomriavky. Dokonale vykreslené tóny nástrojov od sláčika až bicie, verné vokály a rýchly, presný bas, ktorému nechýba žiadna jeho frekvencia. To sú jedny z hlavných prvkov, ktoré chcem pri počúvaní vnímať. Dôležitou zložkou ozvučenia je tiež správne podanie nízkych kmitočtov. Je obrovský rozdiel mať v aute "veľa basov" verzus plné basové frekvenčné pásmo s intenzitou "tak akurát". Veľa našich zákazníkov si stále myslí, že subwoofery sú pre mladých a nepotrebujú ich v aute. O to viac niektorých možno prekvapí, keď v našich inštaláciách uvidia subwoofery dokonca dva. Jeden vpredu a druhý vzadu. Verte mi, má to svoj význam a nie je to preto, aby sa z auta stala pojazdná diskotéka. Jednoducho to, čo je schopný zahrať subwoofer v prednej časti vozidla, nedokáže ten v zadnej a samozrejme naopak. Ďalšia a jedna z najvýznamnejších vecí je, aby sa zvuk zo všetkých reproduktorov spojil do jedného celku. V aute môžete mať 4, ale aj 12 reproduktorov. Aký zmysel má, že si každý reproduktor žije svojim vlastným životom a hrá tú istú pesničku po svojom? Preto ten názov audio systém. Všetky reproduktory je potrebné spojiť do jedného harmonického systému, kde lokácia reproduktora zaniká a vznikne pred vami síce imaginárna, ale vierohodná scéna, kde sa vďaka časovaniu a frekvenčnému naladeniu všetkých reproduktorov hlas speváka presunie z ľavej strany (čo je v aute prirodzené) do stredu auta. Vďaka správnemu nastaveniu sa hlasy a hudobné nástroje dostanú do svojho pôvodného priestoru, teda presne tam, kde to interpret zamýšľal. Nepostrádateľnú úlohu v kvalitnom zvuku však hrá aj kvalitná nahrávka. "Retiazka" k vášmu uchu začína v štúdiu pri mikrofóne, pokračuje cez editáciu, miešanie a finalizáciu na nosič. Nastáva voľba zdroja, do ktorého ten nosič hudby vložíte a pokračuje celou audio sústavou až k výstupu reproduktora. Tam si mnoho ľudí myslí, že nastáva koniec pred vstupom do vášho ucha. Ale opak je pravdou, pretože tam začína ešte len poriadne „rodeo“. Tým je pozícia, kde hudbu počúvate, prekážky po ceste zvuku, vzdialenosť od reproduktora k uchu a rôzne reflekčné plochy z každej strany od poslucháča. Tam nám pomôže jedine DSP procesor alebo v home audiu difuzér, či basová pasca. Prípadne presun reproduktorov na iné vhodnejšie miesto. V aute by použitie zvukového difuzéra či basovej pasce nebola asi veľmi vítaná voľba, preto sa výrobcovia autohifi už nejaký ten rok predbiehajú v tom, kto vyrobí ten najlepší DSP procesor. Mojím favoritom je nová séria DSP procesorov Forza od talianskeho Audisonu a samozrejme svetoznámy Helix z dielne Audiotec-Fischer.
Slovo na záver
Rád by som tu uviedol, že aj keď som sa vždy videl v homehifi či DJingu, tak v Ahifi som našiel svoju skutočnú vášeň pre niečo, čo ma veľmi baví a napĺňa. Dnes už pracujem na rôznych projektoch v automobiloch, o ktorých sa hovorí, že je skoro nemožné ich kvalitne ozvučiť. V mojom záujme však nie je povedať niekomu, že to ozvučiť nejde, odmietnuť zákazku, alebo pre ozvučenie daného vozidla neurobiť maximum. Snažím sa vždy zákazníkovi čo najlepšie priblížiť situácii a vysvetliť komplikácie integrácie aftermarket audiosystému a jeho následné možnosti. V dnešnej dobe je integrácia stále komplikovanejšia, ale s nejakými malými obeťami to nie je zas až taký problém. Preto som vždy vďačný za prejavenú dôveru a ochotu našich zákazníkov si nechať poradiť. Na Ahifi mám rád práve prístup k zákazníkovi, ktorý poznám zo svojho života v zahraničí. Urobiť vždy pre zákazníka maximálny servis a dopracovať sa k jeho následnej spokojnosti. Nie je vždy ľahké presne odhadnúť potreby zákazníka, ale aj v tom spočívajú skúsenosti, ktoré človek postupne naberá. Sú prípady, keď to nemusí dopadnúť na prvýkrát. Našťastie ich nie je veľa a my všetci v Ahifi sa snažíme, nech tá požadovaná spokojnosť v drvivej väčšine prípadov nastane. A to ma veľmi baví.
Rád by som tiež ešte touto formou rád oslovil zákazníkov, aby dobre zvážili kúpu drahého príplatkového továrenského audiosystému, ktoré v dnešnej dobe stojí za... Dovolím si povedať, že zatiaľ nepoznám žiadneho hudobného nadšenca, ktorý by bol spokojný s OEM príplatkovým systémom. Ktorý obvykle stoja aj nehorázne peniaze. Takéto rozhodnutie často vedie k nespokojnosti a snahe audio systém vymeniť. Možno si hovoríte, že to je vlastne pre mňa a Ahifi dobre. Lenže nie je, ani pre nás, ani pre zákazníka. Následná integrácia aftermarket systému sa v týchto prípadoch stáva zložitejšou, drahšou a v niektorých prípadoch priamo nemožná bez výmeny zdroja zvukového signálu. Upgrade základného systému je teda lacnejšia, jednoduchšia a často s výrazne kvalitnejším výsledkom.
Čo napísať na záver? V dnešnej modernej a uponáhľanej dobe kladieme dôraz na množstvo viac či menej dôležitých vecí a potrieb, ktoré má každý z nás logicky odlišné. Hudba je však s nami už stovky rokov a každý si zaslúži si ju vychutnať a zažiť tie nádherné emócie, ktoré prináša. Veď práve v aute si môžeme našu obľúbenú hudbu užiť plnými dúškami, nahlas a vo vynikajúcej kvalite bez toho, aby sme rušili naše deti, pozerali sa na nepochopený výraz manželky, či počúvali komentáre vydeseného suseda. Týmto článkom by som tiež rád využil možnosť pozvať vás k nám do Ahifi a prispieť k tomu, že zažijete vo svojom automobile radosť, akú môže priniesť snáď iba hudba.
Ďakujem za pozornosť.