Pokiaľ vlastníte slušne znejúci domáci audio systém, alebo len máte radi kvalitný zvuk a trávite veľa času za volantom, pravdepodobne skôr alebo neskôr začnete riešiť výmenu továrenského ozvučenia vo vašom vozidle. Čoskoro totiž dospejete k záveru, že k vám automobilka nebola úplne úprimná, keď sľubovala kvalitné ozvučenie vášho vozidla a navyše svoj sľub často okorenila nejakým zvučným menom ako Bang & Olufsen, Harman Kardon, Burmester a niekoľkými ďalšími. Väčšinou bohužiaľ ide o dizajnový štítok na reproduktorovej mriežke a dostavilo sa sklamanie. Pokiaľ ste sa teda dostali do fázy, kedy si kladiete otázku ako ozvučenie vo vašom vozidle vylepšiť, potom je tento článok práve pre vás.
Ako na "normálny" zvuk v aute?
Zvuk a jeho kvalita je veľmi subjektívny pojem. Každý človek je inak náročný, inak vníma hudbu a má aj odlišné priority a v neposlednom rade finančné možnosti. Občas sa na našich sociálnych sieťach stretávame s nechápavými komentármi, že auto nie je diskotéka a že zlepšovať zvuk v aute je vlastne zbytočnosť. My tento názor chápeme, aj keď s ním nemôžeme súhlasiť. Ako teda definovať onen spomínaný „normálny“ zvuk? Pod týmto pojmom chápe každý jedinec niečo vlastné. Niekomu bohato dostačuje základné továrenské ozvučenie vozidla, iný by bol spokojný po dosiahnutí kvalitnejšieho a neskresleného zvuku vo vyšších hlasitostiach a niekto sa snaží aspoň priblížiť domácemu high-endu. Princípy domáceho ozvučenia však v aute nefungujú. Minimálne preto, že akustické vlastnosti interiéru vozidla sú úplne iné ako v miestnosti. Reproduktory sú vo vozidle rozptýlené podľa dizajnu interiéru a samozrejme pri jeho tvorení nebolo na akustiku vôbec myslené. Automobilky tiež obvykle z nejakého zvláštneho marketingového dôvodu spájajú kvalitu audio systému s počtom reproduktorov v ňom. Všeobecne teda nič spoločné s ozvučením domácnosti. Aj preto neprajníci tvrdia, že automobilový high-end je absurdný a v zásade je nemožné a vlastne aj zbytočné inštalovať do auta špičkový audio systém. My tento názor nezdieľame a myslíme si, že pokiaľ človek trávi v aute viac ako hodinu denne, nechce počúvať iba rádio alebo zlý zvuk tiahnuci sa z továrenských reproduktorov nevalnej kvality. Budeme teda hľadať riešenie a prax nám ukazuje, že isté možnosti existujú. Nie je síce ideálne všetko spísať do jedného článku, pretože vymenovať všetky kroky na budovanie kvalitného zvuku v aute naraz je niečo ako napísať článok na tému kvantovej fyziky v kocke. Avšak pokúsime sa o to, pretože je dôležité si vybrať správny smer a prvý krok ku kvalitnému zvuku podľa svojich požiadaviek. Tým prvým krokom je teda dospieť k rozhodnutiu, čo vlastne v skutočnosti potrebujete. Pokiaľ túžite po vybudovaní systému naozaj vysokej triedy, potom sa pripravte na náročnú úlohu s nemalými finančnými nárokmi. Ak sú však vaše nároky skromnejšie, môžete k zvuku vo vašom vozidle pristupovať postupne a prestať v ľubovoľnej fáze. A ako teda začať?
Základné možnosti zlepšenia zvuku
Najprv sa venujme základným myšlienkam o vylepšení zvuku v aute. Ako sme už naznačili o pár riadkov vyššie, ozvučenie vozidla je možné vylepšovať v niekoľkých krokoch. Napriek tomu je vhodné si aspoň približný scenár vopred premyslieť, aby ste neskôr neprerábali už hotovú prácu. Všetko dôležité spomenieme v ďalšej časti tohto článku a popíšeme si tri základné body, ktoré nezaťažia vašu peňaženku a napriek tomu môžu predstavovať zaujímavú možnosť upgradu továrenského ozvučenia. Aj vzhľadom na veľkú popularitu takýchto riešení na našej dielni dokážeme s veľkou pravdepodobnosťou potvrdiť, že väčšina užívateľov sa uspokojí práve s nasledujúcimi možnosťami ozvučenia ich automobilu.
1. Vytlmenie dverí a izolácia hluku
Najjednoduchším spôsobom ako zlepšiť akustiku reproduktorov je vytlmenie dverí pomocou antivibračných materiálov. Najprv je teda nevyhnutné zbaviť sa všetkých rušivých elementov, ktoré počúvanie hudby sprevádza. Nejde ani tak o hluk zvonku, ale o zvuky, ktoré vznikajú pri reprodukcii hudby. Reproduktor je obvykle upevnený na kovovej časti dverí a v horšom prípade dokonca na plastovom čalúnení. Obe riešenia spôsobujú nemalé rezonancie a množstvo ďalších zvukov, ktoré počúvať jednoducho nechcete. Väčšina vozidiel má navyše v plechu dverí viac či menej otvorov, ktoré neumožňujú reproduktorom predviesť svoje schopnosti a môžu navyše spôsobiť aj akustický skrat. Tlmenie dverí antivibračnými materiálmi plechy spevní, zamedzí vibráciám a rezonanciám a predovšetkým vytvorí reproduktorom uzavretú ozvučnicu. Po takejto úprave majú stredobasové reproduktory vylepšené akustické podmienky a dosiahnete výrazné zlepšenie aj v basovej zložke továrenských a samozrejme aj aftermarket reproduktorov. Dôležitú úlohu plní aj aplikácia akustického materiálu za reproduktor, ktorý absorbuje stojaté vlnenie. Všetko dôležité sa môžete dočítať v našom článku ako vytlmiť dvere, kde sa dozviete všetky potrebné informácie. V rámci inštalácie môžete dvere aj odhlučniť, čím získate viac akustického komfortu v interiéri. A to oceníte aj pri počúvaní vašej obľúbenej hudby. Pre bližšiu predstavu uvedieme pri každom bode tohto článku jednu z našich inštalácií. Začíname automobilom Volkswagen Arteon, v ktorom sme dôkladne odhlučnili predné aj zadné dvere špičkovými materiálmi Comfortmat pre zlepšenie zvuku továrenských reproduktorov aj akustického pohodlia v interiéri automobilu.
2. Výmena továrenských reproduktorov
Vyššie spomenuté vytlmenie dverí je u niektorých vozidiel schopné natoľko zlepšiť najmä dynamiku reproduktorov, že menej náročnejší používatelia pri tomto bode skončia. Pre všetkých ostatných však nastáva druhá potrebná fáza, ktorú predstavuje kúpa nových reproduktorov. Továrenské reproduktory zďaleka neposkytujú zvuk hodný ceny auta a bohužiaľ aj prémiové automobilky v súčasnosti ponúkajú reproduktory, ktoré svojou kvalitou obvykle neuspokoja ani menej náročných klientov. A to sa bohužiaľ týka nielen základných audio systémov, ale aj tých príplatkových. Výmena príplatkového systému môže byť však veľmi náročná, preto sa v tejto časti článku zameriame najmä na základné audio systémy. Tie sa obvykle prezentujú nie príliš čitateľnou basovou zložkou, vysokými frekvenciami bez detailov a celkovo podpriemerným zvukom aj výkonom. Nedostatky lacných reproduktorov sú navyše v niektorých prípadoch korigované upraveným signálom, čo znepríjemňuje ďalší upgrade. Výmena samotných reproduktorov však nie je tak ľahká úloha, ako by sa mohlo zdať. Výrobcovia obvykle vsádzajú na reproduktory s vysokou citlivosťou, ktoré zvládne ukočírovať továrenské autorádio s veľmi slabým výkonom. K tomu využívajú ďalšie triky v podobe zníženej impedancie na 3 alebo dokonca 2 Ohmy, aby zo zosilňovača vyžmýkali maximum. A podobne sa musí pristupovať aj k reproduktorom, ktoré chcete na továrenské autorádio alebo zosilňovač zapojiť.
Reproduktory na zapojenie na továrenské autorádio - prvým parametrom, ktorým by ste sa mali riadiť, je práve citlivosť reproduktorov. Tá by mala byť o hodnotách presahujúcich 90 dB a čím viac, tým samozrejme lepšie. Pomôže aj znížená impedancia, ktorá umožní získať viac výkonu zo zosilňovača továrenskej hlavnej jednotky. A nie je dobré to ani preháňať s výkonom reproduktorov, ak ich máte v pláne zapojiť na továrenské autorádio. Všeobecne sa také reproduktory pohybujú v cene od 60 do 200 € a typickým príkladom pre reproduktory s vyššie uvedenými parametrami sú napríklad nemecké komponentné reproduktory Gladen Alpha 165. Vhodných adeptov pre úspešný upgrade zvuku je samozrejme viac a v každej cenovej kategórii je možné odporučiť iné reproduktory. Vo vyššej cenovej relácii spomenieme napríklad reproduktory talianskeho high-end výrobcu ESB Audio, ktorého základné komponenty ESB Audio 1.6K2X poskytnú v danej cene až prekvapivo kvalitný zvuk, ktorý by sme čakali u drahších konkurentov. A ako pri výmene reproduktorov postupovať? Vždy je najdôležitejšie začať s prednými reproduktormi, ktoré sú základom pre ozvučenie ľubovoľného vozidla. Ak sú vo výbave z výroby iba predné reproduktory, vymeňte ich a doplnenie zadných reproduktorov zvážte podľa svojich osobných preferencií. V prípade, že vozidlá sú z výroby predné aj zadné reproduktory, odporúčame kompletnú výmenu a to ideálne s totožnými reproduktormi do predných aj zadných dverí. Pokiaľ by ste totiž nechali zadné reproduktory originálne, je pravdepodobné, že svojim zvukom pokazí celkový dojem z ozvučenia. Pre lepší prehľad spomenieme inštaláciu do vozidla Ford Focus, v ktorom sme vymenili reproduktory v predných a zadných dverách. Využiť môžete aj naše sety reproduktorov do konkrétnych značiek a modelov vozidiel, ktoré vám uľahčia výber a zároveň sa môžete spoľahnúť na optimálny výber reproduktorov v danej cenovej relácii.
Reproduktory pre zapojenie na zosilňovač - teraz sa vrátime k úvodu tohto článku a poznámke, že môže byť prínosom si postup upgradu zvuku premyslieť. Nič nemusíte riešiť, ak viete, že chcete jednoducho dosiahnuť zlepšenie zvuku výmenou reproduktorov a tým vaša snaha končí. Pokiaľ však nemáte úplne jasno, zvážte nasledujúce. V prípade, že pre upgrade zvuku zvolíte lacnejšie základné reproduktory, ktoré sú optimálne pre zapojenie na továrenské autorádio, obvykle potom nedosiahnete výrazne lepšie výsledky po ich eventuálnom pripojení na zosilňovač. Pokiaľ to teda rozpočet dovolí a nie ste si istí nutnosťou inštalácie zosilňovača, minimálne zvoľte také reproduktory, ktoré sú schopné zahrať obstojne na továrenskom autorádiu a zároveň poskytnú výrazne vyšší výkon aj kvalitu zvuku po zapojení na prípadný zosilňovač. Odporučiť môžeme napríklad talianske reproduktory Audison APK 165P, ktoré spĺňajú všetko vyššie uvedené. Ak ste si však vedomí svojich požiadaviek a ste presvedčení, že inštalácia zosilňovača je jedinou možnou voľbou, vyberajte podľa toho rovno aj reproduktory. Kvalita reproduktorov aj zosilňovača je potom priamo úmerná vašim nárokom a samozrejme aj finančným možnostiam. Nezabudneme ani na možnosť zapojenia reproduktorov na továrenský zosilňovač. V takom prípade je vždy nevyhnutné zistiť impedanciu pôvodných reproduktorov a podľa nej vyberať aftermarket reproduktory. V našom ďalšom článku ako vybrať reproduktory do auta sa dozviete všetko dôležité a samozrejme množstvo ďalších zaujímavých informácií o tejto problematike, vrátane nášho odporúčania na najzaujímavejšie reproduktory v jednotlivých cenových kategóriách. Teraz budeme pokračovať ďalej a posunieme myšlienku vylepšenia továrenského zvuku na ďalšiu úroveň.
3. Inštalácia zosilňovača
Posledným, relatívne jednoduchým upgradom, je inštalácia externého zosilňovača. Teda ľahkým v prípade, že ide o základný továrenský audio systém. Ak radi počúvate hlasnú hudbu, nevyhovuje vám výkon existujúceho ozvučenia a vo vozidle nie je inštalovaný továrenský zosilňovač, je inštalácia externého aftermarket zosilňovača logickou voľbou. Zosilňovač však nie je len o výkone, ako si mnohí naši zákazníci myslia, ale dokáže vďaka lepšej kontrole reproduktorov výrazne zlepšiť zvuk aj pri veľmi nízkych hlasitostiach. Či už si púšťate vaše obľúbené pesničky nahlas alebo naopak potešujú počas konverzácie so spolujazdcami, zosilňovač poskytne vašej hudbe energiu a vyzdvihne všetky detaily. Všeobecne teda získate vyššiu kvalitu zvuku, čistejšie a vernejšie podanie zvuku pri všetkých úrovniach hlasitosti a samozrejme vyšší výkon ako pre reproduktory nižšej a strednej triedy, tak aj pre veľmi náročné a vysoko kvalitné reproduktory. Inštalácia zosilňovača je potom nutnosťou v prípade pridania subwoofera. Zásadnou otázkou zostáva, aký typ zosilňovača vlastne inštalovať? Možností je hneď niekoľko a tie najbežnejšie si nižšie popíšeme.
Zosilňovač pre predné reproduktory - inštaláciou zosilňovača pre predné reproduktory odporúčame vždy začať. Každý, kto sa viac či menej zaujíma o hudbu nielen v automobilovom prostredí, smeruje ku kvalitnému stereo zvuku smerujúcemu z prednej časti pred nami. Aj keď nám automobilky svojimi systémami s mnohými reproduktormi vnucujú opak. Predné reproduktory definujú zvuk a poskytujú informácie o pozícii speváka alebo jednotlivých nástrojov. Keď to isté budú hrať predné aj zadné reproduktory, výsledkom bude plochý zvuk bez akejkoľvek informácie o priestore. V kvalitných domácich audio systémoch tiež nenájdete zadné reproduktory na počúvanie hudby. A podobné je to aj na koncerte, kde by ste márne hľadali reproduktory v zadnej časti štadióna. V aute nastáva podobná situácia a prítomnosť zadných reproduktorov by ste si mali ideálne sotva uvedomovať. To je ale zložitá téma na ďalší článok, ktorý pre vás chystáme. Pre vyššie popísané účely si teda vystačíte iba s dvojkanálovým zosilňovačom, ktorý vyzdvihne zvuk a výkon predných reproduktorov a tie zadné budú slúžiť skôr na dokreslenie, alebo poslúžia pre cestujúcich na zadných sedačkách. Všetko je samozrejme otázka osobných preferencií a pokiaľ túžite po priestorovom zvuku, riešením bude štvorkanálový zosilňovač pre predné aj zadné reproduktory.
Zosilňovač pre predné reproduktory a subwoofer (alebo zadné reproduktory) - druhou možnosťou je inštalácia štvorkanálového zosilňovača, ktorý dodá potrebný výkon nielen predným reproduktorom, ale ideálne aj subwooferu. A prečo práve subwoofer odporúčame do automobilu umiestniť? Reproduktory do auta disponujú malými rozmermi a majú problém produkovať dostatok nízkofrekvenčného zvuku, ktorý by hudbe dodal realistickosť a hĺbku. Bez ohľadu na to, aký druh hudby máte radi alebo ako potichu či hlasno radi hudbu počúvate, kvalitný subwoofer vždy zlepší celkový zážitok z počúvania. V dnešnej dobe už existuje nespočet možností, ako subwoofer do auta umiestniť. V ideálnom prípade nezaberie vo vozidle vôbec žiadne miesto a bude úplne skrytý. Pár tipov ako na to si môžete prečítať v našom ďalšom článku. Všeobecne teda vždy odporúčame do subwoofera investovať, ale je to jedna z variant upgradu zvuku, ktorú je možné kedykoľvek doplniť. Pokiaľ však o subwooferu neuvažujete, môžete štvorkanálový zosilňovač využiť pre predné aj zadné reproduktory.
Zosilňovač pre všetky reproduktory a subwoofer - inštalovať je možné aj viackanálový zosilňovač, ktorý sa postará o všetky reproduktory aj subwoofer. Na také účely používame najčastejšie päťkanálové zosilňovače, v ponuke však máme zosilňovače až s dvanástimi kanálmi. Ide o ideálne riešenie pre tých užívateľov, ktorí sa prikláňajú skôr k priestorovému zvuku, prípadne chcú mať kontrolu nad všetkými reproduktormi vo vozidle, pretože útoveň hlasitosti predných alebo zadných reproduktorov a samozrejme aj subwoofera môžete na zosilňovači jednoducho nastaviť. Spôsobov inštalácie zosilňovačov je však viac a je možné inštalovať aj jeden alebo viac samostatných zosilňovačov. V našom článku ako vybrať zosilňovač sa dozviete množstvo ďalších zaujímavých informácií o zosilňovačoch do auta. Aj pri tomto bode uvedieme jednu z našich inštalácií, konkrétne z kompletného ozvučenia vozidla Škoda Scala. Teraz sa už poďme venovať pokročilejším možnostiam vylepšenia zvuku.
Pokročilý upgrade zvuku s využitím DSP procesora
Ak ste sa dostali až do tejto časti článku, pravdepodobne očakávate od ozvučenia vozidla viac, než obyčajnú výmenu reproduktorov a ich zapojenie na zosilňovač. Ďalším stupňom vylepšenia zvuku v automobile je pridanie DSP procesora do vašej aparatúry. DSP (digital signal processing) je unikátny mikroprocesor, ktorý využíva digitálne signály na spracovanie veľkého množstva informácií. Funguje tak, že prijme analógový signál a prevedie ho na digitálny, ktorý je možné upraviť a vylepšiť. Zosilňovač s DSP procesorom je teda klasický zosilňovač s funkciou výkonového zosilnenia audio signálu, ktorý má v sebe integrovaný DSP procesor pre jeho efektové spracovanie. Oproti klasickým zosilňovačom, ktoré umožnia základné nastavenie vďaka vstavaným filtrom, môžete na DSP procesore prispôsobiť zvuk nielen vašim požiadavkám, ale aj prostrediu automobilu. V programe DSP procesora môžete teda nastaviť úroveň jednotlivých reproduktorov, pásmové priepusty, fázu, strmosť, časové korekcie aj detailný ekvalizér. To všetko môže slúžiť ako k základnému, tak k úplne profesionálnemu nastaveniu zvuku v automobile. Zahrnutie DSP procesora do nového audio systému má zmysel aj pre "šikovného" lajka, ktorý sa dokáže so zvukom pohrať a naladiť ho podľa svojich predstáv. Ešte väčšie výhody však predstavuje pre všetkých, ktorí sa zvukom zaoberajú profesionálne, pretože DSP procesor umožní aj prispôsobenie akustickému prostrediu automobilu, o čom si napíšeme v poslednej časti tohto článku. Teraz sa poďme venovať pokročilým možnostiam, ako dosiahnuť vysoko kvalitný zvuk v automobile.
1. Bez výmeny hlavnej jednotky
V dnešnej dobe sa najčastejšie zaoberáme upgradom ozvučenia bez výmeny hlavnej jednotky, ktorá v moderných vozidlách plní viac funkcií a často je aj neoddeliteľnou súčasťou palubnej dosky. Jej výmena obvykle nie je vôbec možná a je teda nevyhnutné sa popasovať so všetkými úskaliami, ktoré to prináša. Hlavným problémom, ktorý je v tomto prípade treba vyriešiť, je získanie pôvodného nekorigovaného lineárneho signálu, z ktorého je možné začať budovať nový audio systém. V moderných vozidlách často nájdete aj pri základnom ozvučení zosilňovač, pri tých príplatkových je to už pravidlom. Náhrada továrenského zosilňovača však často nie je vôbec možná, pretože rovnako ako na hlavnú jednotku, je aj na továrenský zosilňovač zapojených niekoľko ďalších systémov a funkcií vozidla. Originálny zosilňovač však obvykle diponuje veľmi nízkym výkonom a tiež nie práve kvalitným zvukom. Preto základným krokom pre vytúžený kvalitný zvuk je inštalácia nového zosilňovača. Existuje niekoľko možností získania signálu a tou prvou je ponechanie továrenského zosilňovača v systéme. Od neho odpojíme reproduktorové výstupy, ktoré následne pripojíme na vysokoúrovňové vstupy nového zosilňovača alebo DSP procesora. Táto možnosť však nie je v niektorých prípadoch použiteľná. O niečo vyššie sme napísali, že súčasťou mnohých audio systémov je zámerná korekcia signálu, ktorá sa snaží "vylepšiť" zvuk nekvalitných továrenských reproduktorov. A nemá sa zrejme zmysel presunúť upravený signál z továrenského zosilňovača do nového, pretože by to prinieslo viac škody, než úžitku. Našťastie v dnešnej dobe existuje niekoľko riešení, ktoré tento problém za nás vyriešia. Jedným z užitočných pomocníkov je napríklad integračný DSP procesor JL Audio FiX-82, ktorý umožní automatickú deekvalizáciu a poskytne čisté a ploché zvukové signály v plnom rozsahu na vytvorenie nového audio systému. Pri moderných vozidlách sa však môžeme stretnúť s ďalšou komplikovanou situáciou v podobe systému založeného na zbernici MOST (Media Oriented Systems Transport). Takéto systémy nájdete veľmi často napríklad vo vozidlách BMW, Audi alebo Mercedes-Benz. Charakteristickým rysom systému MOST je, že všetky zariadenia (zdroj, zosilňovače, monitory, parkovacie senzory, atď.) sú zjednotené jedinou digitálnou zbernicou, ktorú dáta obiehajú v okruhu. Z takého systému nemožno niečo odobrať, pretože sa preruší prenos dát a všetko jednoducho prestane fungovať. Napriek na prvý pohľad zdanlivej zložitosti je táto možnosť v skutočnosti jednou z najpohodlnejších pre inštaláciu nového systému. Všetko totiž vyrieši MOST adaptér, ako je napríklad Audison Bit DMI. Ten je vradený do systému ako ďalšie zariadenie, vyťahuje digitálny audio signál zo zbernice a dáva nám ho na striebornom podnose v podobe obvyklého SPDIF. A potom už s ním môžeme robiť, čo si naše srdce praje. Od klasického riešenia s DSP procesorom integrovaným v zosilňovači, až po high-endové systémy s externým DAC a ďalšie audiofilské vymoženosti. Pre príklad uvedieme inštaláciu do vozidla Mercedes-Benz GLE, ktoré sme kompletne ozvučili špičkovými komponentmi značiek Morel, Zapco a JL Audio so zachovaním hlavnej jednotky a všetkých systémov automobilu.
2. S výmenou hlavnej jednotky
Existuje však aj druhá možnosť v podobe kompletnej výmeny systému, vrátane hlavnej jednotky. Z hľadiska kvality zvuku a jednoduchosti inštalácie je to ten najlepší variant. Ale v dnešnej dobe bohužiaľ aj tá najmenej pravdepodobná, minimálne u tých najmodernejších vozidiel. Poďme sa najprv pozrieť, ako môžu vyzerať továrenské hlavné jednotky. Pokiaľ má jednotka vlastný displej a všetky ovládacie prvky audiosystému nie sú prepojené s ostatnými systémami vozidla (klimatizácia, palubný počítač, parkovacie senzory, atď.), je možné originálnu jednotku s najväčšou pravdepodobnosťou bezpečne odstrániť, pričom všetky ostatné systémy zostanú nedotknuté. Nenechajte sa zmiasť originálnym tvarom a rozmermi továrenskej jednotky. V dnešnej dobe už existuje nespočetné množstvo alternatívnych jednotiek od renomovaných výrobcov ako Alpine, Kenwood alebo Pioneer, ktoré presne padnú na miesto pôvodnej jednotky. Okrem neporovnateľne kvalitnejšieho zvuku, čistého lineárneho signálu a množstvom moderných funkcií vrátane Apple CarPlay alebo Android Auto, tieto jednotky ponúknu aj prepojenie so spomínanými systémami vozidla, ako je napríklad klimatizácia alebo palubný počítač. Existujú aj lacnejšie, hoci menej estetické riešenie, v podobe klasického 2 DIN autorádia, ktoré sa nainštaluje vďaka vymedzovaciemu plastovému rámčeku. Na takéto alternatívne jednotky už nie je žiadny problém zapojiť ľubovoľný audiosystém aj tej najvyššej kvality. A práve takú inštaláciu si predstavíme vo vozidle Volkswagen T6, ktorý sme ozvučili high-end komponenty a to vrátane výmeny hlavnej jednotky. Naše odporúčanie teda poznáte - pokiaľ to pôjde, vymeňte továrenskú hlavnú jednotku. Avšak je potrebné zdôrazniť spomínané "ak to pôjde". Vo väčšine moderných vozidiel totiž nenájdete typickú hlavnú jednotku, ale iba určitý ovládací panel vsadený do designu palubnej dosky. V takom prípade zabudnite na všetko uvedené v tomto odseku. Napriek tomu aj pre takéto prípady máme riešenie.
3. Obídením hlavnej jednotky
Nakoniec spomenieme posledný spôsob na získanie signálu v najvyššej kvalite a to pri zachovaní hlavnej jednotky, respektíve jej obídením. Tento postup je využívaný predovšetkým vtedy, ak je ťažké alebo úplne nemožné získať pôvodný lineárny signál vo vysokej kvalite a napriek tomu nechceme vzdať myšlienku špičkového ozvučenia v automobile. A veľkú obľubu má také riešenie aj u audiofilov, ktorí majú zbierku hudby vo vysokom rozlíšení. V takom prípade teda ponecháme hlavnú jednotku so všetkými jej funkciami a pridáme do systému iný zdroj zvuku. A v dnešnej dobe máme hneď niekoľko možností. Takým zdrojom zvuku môže byť napríklad šikovný telefón, prenosný Hi-Res Audio prehrávač, alebo prehrávač integrovaný do DSP procesora. Výhoda spomínaných variantov spočíva v jednoduchom získaní kvalitného signálu, možnosťou prehrávania zvuku vo vysokom rozlíšení, možnosť streamovania hudby z online platforiem ako je Spotify alebo Tidal a napríklad v prípade audiofilného DSP procesora Zapco HDSP-Z16 aj možnosť integrovaného HD prehrávača s možnosťou pripojenia HDD alebo flash pamäte pomocou USB. Všetky tieto možnosti však majú aj jednu spoločnú nevýhodu, ktorá spočíva v nemožnosti ovládať vašu hudbu cez systémy auta. Bavíme sa teda o prepínaní jednotlivých skladieb alebo vybraní vášho obľúbeného albumu. To všetko je možné iba v rámci mobilného telefónu, externého prehrávača, prípadne diaľkového ovládača DSP procesora. Avšak aspoň hlasitosť cez továrenský ovládač v aute nastavíte bežným spôsobom. Či je také riešenie vyhovujúce, je na každom z nás. Ide o kompromis v rámci pohodlia, z hľadiska zvuku však ide o jeden z najviac vyhľadávaných variantov pre audiofilných nadšencov. Navyše si vždy môžete vybrať, či chcete hudbu počúvať cez hlavnú jednotku a zachovať si plné ovládanie audio systému, alebo prepnúť na druhý zdroj a užívať si zvuk v najvyššej kvalite. V prípade vopred zvoleného playlistu a cestovania napríklad na diaľnici v tom nevidíme problém. A už existujú aj ďalšie možnosti, pretože moderné autá umožňujú prepojenie s mobilným telefónom cez aplikácie Apple CarPlay a Android auto, ktoré umožnia prehrávanie hudby, ktorú máte v telefóne alebo online knižniciach aj cez ovládacie systémy auta. Aj takéto riešenie sme už na našej dielni zákazníkovi inštalovali, konkrétne do ďalšieho vozidla Volkswagen T6, v ktorom je možné hudbu ovládať cez mobilný telefón alebo prehrávač vďaka Bluetooth modulu integrovanému v DSP procesore. Zvuk teda nie je prehrávaný cez hlavnú jednotku vozidla, ale jeho cesta vedie z mobilného telefónu do rovno DSP procesora, z neho do zosilňovača a cez reproduktory do uší poslucháča.
Prispôsobenie zvuku nielen poslucháčovi, ale aj automobilu
Pri DSP procesore ešte zostaneme a popíšeme si dôkladnejšie jeho dve najväčšie prednosti a naopak zároveň hlavné úskalia ozvučenia automobilov. Prvým z nich je pozícia vodiča voči reproduktorom a druhým prekážky zvuku po ceste do nášho ucha, ktorých oproti bežnej miestnosti nie je rozhodne málo. A to sú hlavné argumenty časti audiofilnej verejnosti, ktorá neuznáva špičkový zvuk v aute. My však tieto nedostatky vieme úplne odstrániť a v prípade zvolenia kvalitných komponentov dokonca dosiahnuť zvuk, ktorý poznáte z high-end domácich audio systémov. K tomu však nie sú nevyhnutné iba vysoko kvalitné komponenty od reproduktorov až po kabeláž, ale aj odborne vykonaná inštalácia a najmä splnenie dvoch nasledujúcich bodov, ktoré povedú k úspešne zrealizovanému ozvučeniu automobilu.
1. Úprava akustiky pomocou časových korekcií
V úvode tohto článku sme načali nedokonalé akustické prostredie automobilu a teraz túto problematiku viac rozvinieme. V prvom rade sa zameriame na pozíciu poslucháča. Oproti domácemu ozvučeniu, kde sedíme v ideálnom prípade presne proti stereo reproduktorom, je v aute všetko inak. Ľavý predný reproduktor je k poslucháčovi výrazne bližšie ako ten pravý a zvuk sa teda logicky dostane z ľavej strany do nášho ucha rýchlejšie. V určitých šírkach pásma sa môže zdať, že táto nerovnováha mení odozvu vášho systému a zvýrazňuje niektoré frekvencie pred inými. Zvuk na vašej ľavej strane sa tiež môžu zdať hlasnejší a skresľuje zvukovú scénu. K tomu sa pridajú zadné reproduktory, ktoré navyše v defaultnom nastavení hrajú rovnaký zvuk ako predné reproduktory, čo odstráni informáciu o pozícii speváka alebo nástrojoch. Samostatnou kapitolou je potom subwoofer, ktorý počujeme kvôli jeho umiestneniu s oneskorením a výsledkom je doslova chaos. A práve v tejto chvíli prichádza na rad DSP procesor s funkciou časových korekcií, ktoré umožnia kompenzovať umiestnenie reproduktorov úpravou rýchlosti, akú zvukový signál dosiahne k jednotlivým reproduktorom. Výsledkom správneho nastavenia časových korekcií je presunutie hudobnej scény z dverí priamo pred vás. Získate teda aj v automobile podobný zážitok z hudby ako v prípade domáceho ozvučenia alebo na živom koncerte. Tým ale výhody DSP procesora nekončia!
2. Meranie frekvenčnej odozvy reproduktorov pre dokonale verný zvuk
Druhou a rovnako dôležitou funkciou, ktorú nám DSP procesor umožní, je úprava ekvalizačnej krivky reproduktora. V programe každého DSP procesora nájdete ekvalizér s niekoľkými pásmami (10 pásiem pri základných procesoroch a 30 a viac pri tých pokročilejších), ktoré je možné detailne upraviť. Bežný užívateľ ekvalizér využije na drobné doladenie zvuku na základe svojho ucha a osobných preferencií. Pre profesionála však začína niekoľkohodinová (pre audiofily aj niekoľkodenné) práce v podobe merania frekvenčnej odozvy reproduktorov a následného zapisovania do programu DSP procesora. Pýtate sa prečo? Interiér každého auta má úplne unikátnu akustiku a nie je samozrejme ideálna na počúvanie hudby. Preto je dôležité zmerať pomocou kalibrovaného mikrofónu všetky nežiaduce efekty a prekážky, ktoré vznikajú pri ceste zvuku do nášho ucha. Výslednú ekvalizačnú krivku každého reproduktora ovplyvňuje množstvo faktorov ako je priestor za reproduktorom, materiál membrány aj koše reproduktora, ale aj prekážky zvuku ako sú sedačky, stredový tunel, volant alebo palubná doska. Je teda nevyhnutné zmerať frekvenčnú odozvu každého reproduktora zvlášť a výsledky v podobe hodnôt a úrovní jednotlivých frekvenčných pásiem a pomeru stredných frekvencií k šírke pásma (Q) následne zapísať do programu DSP procesora. Meriame opakovane dovtedy, kým sa nám nepodarí získať lineárnu frekvenčnú odozvu reproduktorov, čo zaručí dokonale verný zvuk reprodutorov. Takých meraní môže byť niekoľko desiatok, ale aj stoviek a ide teda o veľmi náročný úkon. A to nielen časovo, ale aj odborne. Preto je nevyhnutné, aby technik mal bohaté skúsenosti nielen s akustikou vozidiel, ale aj perfektné znalosti programu na meranie a analýzu zvuku a samozrejme programu samotného DSP procesora. V našich končinách bohužiaľ táto služba nie je samozrejmosťou a hoci sa niekoľko spoločností chváli schopnosťami práce s DSP procesormi, napriek tomu pri nastavení zvuku nemeria frekvenčnú odozvu reproduktorov. Čo je iba polovičná práca a výsledný zvuk je neporovnateľný s poctivo nastaveným DSP procesorom so zohľadnenými výsledkami merania frekvenčnej odozvy každého reproduktora. Na správne nastavený DSP procesor s frekvenčnými krivkami jednotlivých reproduktorov sa môžete pozrieť na fotografiu vyššie a len vďaka uvedenému postupu je možné aj v tak akusticky náročnom prostredí dosiahnuť verný a vysoko kvalitný zvuk. A to nielen so špičkovými a drahými reproduktormi, ale aj tými základnými za dostupnú cenu.
Záver
Hoci je takmer nemožné popísať do jedného článku všetky možnosti a úskalia ozvučenia vozidiel, veríme, že aspoň tie najdôležitejšie prvky sa nám podarilo oznámiť. A zároveň vymenovať akými službami sa zaoberáme, aké možnosti upgradu zvuku v automobile existujú a to najpodstatnejšie, že kvalitný zvuk aj automobilový high-end je možné dosiahnuť. A dokonca sa vyrovnať tomu domácemu. Je však nevyhnutné sa vydať po technologicky, finančne aj časovo náročnej ceste, avšak kvalitný výsledok nie je nikdy zadarmo a bez námahy. Ako sme už uviedli na začiatku tohto článku, kvalitný zvuk je subjektívny pojem a pre každého znamená niečo iné. Máme však nástroje a veľa chuti aj odhodlania na dosiahnutie kvalitného zvuku pre zákazníkov s najrôznejšími nárokmi. A čo je najpodstatnejšie - správnym výberom kvalitných produktov a poskytovaním zodpovedajúcich služieb je možné dosiahnuť vynikajúce výsledky aj v rámci veľmi obmedzeného rozpočtu.