Možno ste si už v našich montážach všimli rozdielneho postupu pri tlmení dverí vozidla. Dôvodom je najmä účel tlmenia dverí. Rozlišujeme teda, či zákazník požaduje dvere vytlmiť z dôvodu výmeny reproduktorov, z dôvodu odhlučnenia dverí, prípadne obidvoch. V našom skoršom článku "ako odhlučniť dvere" sa môžete dozvedieť všetky informácie o odhlučnení dverí, vrátane detailného postupu a fotoreportáže. Ak však požadujete dvere vytlmiť len z dôvodu výmeny reproduktorov a zaistenie čo najlepších podmienok pre ideálnu akustiku nových reproduktorov, bude vás zaujímať skôr tento článok. Postup tlmenia dverí je veľmi podobný ako pri ich odhlučnení. Rozdiel je najmä vo vynechaní protihlukovej vrstvy v podobe zvukovo izolačného materiálu Comfortmat Integra, prípadne odľahčenej varianty Comfortmat Vision. Pri klasickom tlmení dverí neodhlučňujeme ani čalúnenie dverí materiálom Comfortmat Softwave. Naopak aplikujeme iba za stredobasové reproduktory akustický materiál Comfortmat Tsunami, ktorý zamedzí stojatému vlneniu za reproduktorom a vylepšujte tak akustiku stredobasu. U odhlučnení dverí tento krok vynechávame a aplikujeme Tsunami iba vtedy, ak pri inštalácii odhlučnenia meníme reproduktory, alebo si tento krok praje zákazník. V oboch prípadoch aplikácií tlmiacich materiálov zaistíme výraznejšiu basovú zložku reproduktorov a zamedzíme nežiaducim vibráciám a rezonanciám. V prípade odhlučnenia dverí zamedzíme samozrejme aj prenikanie hluku do interiéru vozidla. Pre väčší prehľad teda hlavné rozdiely ešte raz v bodoch:
- Pri tlmení dverí vynechávame zvukovo izolačné materiály pre odhlučnenie vonkajšieho plechu a čalúnenie dverí.
- Aplikujeme len za reproduktor materiál Comfortmat Tsunami, ktorý zamedzuje stojatému vlneniu za reproduktorom.
Vďaka vynechaniu dvoch vrstiev zvukovo izolačných materiálov ušetríte aj nejaké financie. Konkrétne ide o čiastku cca 45 EUR za dvoje dvere, za všetky štyri dvere by bola táto suma samozrejme dvojnásobná. Teraz sa teda poďme venovať samotnému postupu tlmeniu dverí na účely ozvučenia vozidla.
1. Demontáž čalúnenia dverí
Teraz sa teda pusťme do samotného tlmenia dverí, konkrétne prvého kroku. Zo všetkého najskôr musíte demontovať plastovú výplň dverí, čiže čalúnenie. To je prichytené na vnútorný plech dverí pomocou niekoľkých skrutiek a tiež plastových úchytov. Najprv odskrutkujte všetky skrutky. Upozorňujeme, že niektoré nájdete zvyčajne aj skryté pod lištami alebo madlami dverí a je k nim ťažší prístup. Preto k demontáži odporúčame používať šetrné plastové nástroje, ktorými nepoškodíte interiér, napríklad našu sadu nástrojov do interiéru vozidla. Po odskrutkovaní skrutiek ťahajte čalúnenie smerom k sebe a tým vycvaknite plastové príchytky. Akonáhle sa vám podarí čalúnenie demontovať z plechu, ťahajte ho smerom nahor a zložte z dverí. Ako posledný krok bude potrebné ešte odpojiť tiahlo otvárania dverí, odpojiť osvetlenie dverí, v niektorých prípadoch odpojiť reproduktory, ktoré držia v čalúnení alebo odpojiť ovládanie zrkadiel a okien. Všetky tieto kroky odporúčame vykonávať s maximálnym citom a trpezlivosťou, aby nedošlo k poškodeniu jednotlivých dielov.
2. Demontáž parozábrany, prípadne sťahovacieho mechanizmu
Po demontáži čalúnenia môže nastať viac variantov. Cieľom je dostať sa k vonkajšiemu plechu dverí, na ktoré v ďalšom kroku aplikujeme antivibračný materiál. Niektoré vozidlá, ako napríklad Škoda Octavia 2, VW Golf IV alebo VW Transporter T6, majú na vnútornom plechu výplň so sťahovacím mechanizmom. Ten je potreba tiež demontovať, aby ste si zaistili pohodlný prístup k vonkajšiemu plechu. Druhou možnosťou, na ktorú môžete pri demontáži naraziť, je otvor s plastovou alebo igelitovou ochranou proti vlhkosti, tzv. parozábranou. Tú nájdete napríklad vo vozidlách Škoda Octavia 3, VW Golf VII alebo Audi A6, ktorého dvere vidíte na fotografiách tohto článku. Táto možnosť je ľahšia na demontáž, na druhú stranu je horší prístup k vonkajšiemu plechu. Akonáhle máte hotovo, môžete sa pustiť do aplikácie antivibračného materiálu. Najprv je však nutné vonkajší plech perfektne vyčistiť a odmastiť. K tomu môžete použiť napríklad náš najpredávanejší čistič Bilt Hamber Surfex HD. Ten povrch dôkladne vyčistí a pripraví pre aplikáciu prvej vrstvy tlmiaceho materiálu. Čistý povrch je veľmi dôležitý na to, aby antivibračný materiál dokonale priľnul k plechu a v budúcnosti sa samovoľne neodlepil. Pri práci odporúčame používať chemicky odolné rukavice.
3. Aplikácia antivibračného materiálu na vonkajší plech
Tlmenie dverí vykonávame pomocou antivibračného materiálu. Ten plech spevní a zamedzí vibráciám, ktoré ľudské ucho vníma v určitej frekvencii tiež ako hluk. Má navyše tiež antikorózne vlastnosti. Schopnosť zamedziť vibráciám je závislá na kvalite antivibračného materiálu, jeho hrúbky a najmä na jeho zásadnej vlastnosti, ktorou je akustický stratový činiteľ (anglicky Mechanical Loss Factor - MLF). Ten vyjadruje schopnosť materiálu pohlcovať šíriaci sa zvuk a meniť energiu zvukom vytvorených vibrácií na tepelnú energiu. Udáva sa desatinným číslom (napríklad od 0,20 do 0,60) a čím viac sa blíži číslu 1, tým lepšie. Teoretický maximálny stratový činiteľ je 1, čo znamená žiadne vibrácie. Toľko k teórii o antivibračných materiáloch, v rámci tlmenia dverí vás bude zaujímať skôr ich schopnosť spevnenia plechu dverí. Najčastejšie pracujeme s prémiovým antivibračným materiálom Comfortmat Dark D2 s hrúbkou 2,3 mm, ktorý vyniká nielen vysokou schopnosťou zamedzenia vibrácií, ale zároveň ide o najľahší materiál na svete s akustickým stratovým činiteľom na hodnote 0,35. Pokiaľ je pre vás prioritou dostupnejšia cena, môžete samozrejme použiť aj materiál zo základného radu Comfortmat Standard S2 s hrúbkou 2 mm, ktorý ponúkne podobnú službu. Tieto materiály sú úplne postačujúce pre väčšinu audio inštalácií, ak však plánujete veľmi výkonné reproduktory, odporúčame zakúpiť varianty týchto materiálov s hrúbkou 3 alebo 4 mm. V prípade SPL audio inštalácie odporúčame aplikovať extra pevný antivibračný materiál Comfortmat Extreme, prípadne Comfortmat Extreme Pro. Na vonkajší plech dverí budete potrebovať pri väčšine vozidiel 2 kusy antivibračného materiálu, ktorý sa ponúka v rozmere 500 x 350 mm. U väčších vozov si vystačíte s tromi kusmi. A ako materiál aplikovať? Najprv si nastrihajte požadovaný tvar materiálu a následne ho aplikujte na plech dverí. Antivibračné materiály Comfortmat disponujú vysokou účinnou samolepiacou vrstvou a nemusíte sa obávať v budúcnosti ich odlepeniu. Po nalepení je však nutné tlmiaci materiál k plechu dostatočne pritlačiť, aby tlmenie malo čo najväčšiu účinnosť. K tomu odporúčame kovový pritláčací valček Comfortmat Roller. Upozorňujeme, že na odtokové kanáliky žiaden materiál nikdy neaplikujeme. Pri práci odporúčame používať ochranné rukavice odolné proti prerezaniu.
4. Aplikácia akustického materiálu za reproduktor
V prípade odhlučnenia dverí by ďalším bodom bola aplikácia zvukovo izolačného materiálu Comfortmat Integra, resp. Vision, ktorý dvere dôkladne odhluční. V prípade, keď nám ide najmä o kvalitnú audio inštaláciu, však tento krok vynechávame. Napriek tomu ako druhú vrstvu na antivibračný materiál aplikujeme iba za reproduktor akustický materiál Comfortmat Tsunami. Ten slúži na zamedzenie stojatého vlnenia za reproduktorom, vďaka čomu sa vylepší akustika stredobasového reproduktora. Tsunami je materiál určený špeciálne pre zvislé povrchy dverí, je 100% vodeodolný, nenasáva vodu ani vlhkosť, nehnije a nerozkladá sa. Nemusíte sa teda obávať jeho umiestnenia do dverí. Cunami disponuje tiež najnovšou generáciou moderného montážneho lepiaceho tmelu, ktorý zaručuje rovnaký lepiaci účinok pri teplotách od -50 do +150 stupňov. Pre dvoje dvere bude potrebovať iba jeden kus tohto materiálu, ktorý rozpolíte a každú jeho polovicu aplikujte do dverí vozidla. Týmto krokom je práca na vonkajšom plechu dverí hotová a môžete sa začať venovať plechu vonkajšiemu, ktorý má pre tlmenie dverí zásadný vplyv.
5. Aplikácia antivibračného materiálu na vnútorný plech dverí
Vnútorný plech tlmíme nielen z dôvodu zamedzenia vibrácií a rezonancií, ale najmä preto, aby sme dvere akusticky uzavreli a vyplnili otvory vo dverách. Tým vytvoríme reproduktorom uzavretú ozvučnicu. To vedie k výraznému zlepšeniu akustiky reproduktorov, najmä ich basovej zložky. A rozhodne nejde o zanedbateľný rozdiel, väčšinu našich zákazníkov obvykle veľmi prekvapí, ako sa zmení zvuk po vytlumení dverí aj u továrenských reproduktorov. Ak inštalujete výkonnejšie reproduktory a zapojíte ich na zosilňovač, efekt vytlmenia je samozrejme výrazne vyšší. Teraz k samotnej aplikácii. Pred nalepením antivibračného materiálu sa musia naspäť nainštalovať plastové záslepky alebo výplň so sťahovacím mechanizmom, ktorá bola k vnútornému plechu dverí priskrutkovaná, alebo prinitovaná. Ak boli nejaké časti pôvodne prinitované, je nutné ich znova prinitovať alebo použiť nitovacie matice. Odporúčame tiež prekontrolovať kabeláž vo dverách a ak je niekde uvoľnená, upevnite ju pomocou sťahovacích pások. Je tiež vhodné skontrolovať, či je kabeláž vo dverách dôkladne opletená. V prípade, že nie je a káble sú bez akejkoľvek ochrany, odporúčame ešte celú kabeláž zaizolovať pomocou textilnej izolačnej pásky, ktorá zamedzí klepanie káblov o plastové a kovové časti dverí a tiež zvýši ochranu samotnej kabeláže. Pre aplikáciu poslednej vrstvy odhlučnenia dverí použijeme opäť špičkový antivibračný materiál Comfortmat Dark D2, prípadne alternatívu z radu Standard alebo Gold. Materiál nalepíme na celú plochu vnútorného plechu dverí a na všetky ochrany proti vlhkosti, ktoré sú skryté pod čalúnením. Nezalepujú sa iba funkčné otvory, ktoré slúžia pre skrutky a plastové príchytky. Pred aplikáciou odporúčame plochu opäť odmastiť vyššie spomenutým čističom. Tlmiaci materiál prilepíme rukou a následne pritlačíme pomocou pritlačovacieho valčeka. Na vnútorný plech dverí vystačia zvyčajne 2 kusy antivibračného materiálu s rozmerom 500 x 350 mm.
Aké materiály sme teda pre odhlučnenie dverí použili?
Pre lepší prehľad a orientáciu v článku si na záver zhrnieme všetky materiály a pomôcky, ktoré sme použili. Počet kusov materiálu vychádza z bežného vozidlá strednej triedy typu Škoda Octavia, alebo VW Passat. Na dvoje dvere vozidla teda použijeme nasledujúce materiály:
- 4x antivibračný materiál Comfortmat Dark D2 na vonkajší plech dverí (u väčších vozidiel 6x).
- 1x akustický materiál Comfortmat Tsunami na vonkajší plech dverí.
- 4x antivibračný materiál Comfortmat Dark D2 na vnútorný plech dverí (u väčších vozidiel 6x).
- 1x prítlačný valček Comfortmat Roller pre účinnú aplikáciu antivibračného materiálu.
- 1x vysoko účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pre vyčistenie a odmastenie povrchu.