Jeseň je tu a nastáva ideálna doba pre ochranu laku našich plechových miláčikov. V nadchádzajúcich mesiacoch nás čaká striedavé počasie, kedy farebné a slnečné dni strieda sychravé počasie s množstvom dažďa a špinavých ciest. Nástupom zimy začína aj atakovanie laku agresívnymi nečistotami, chemikáliami, soľou a pod. Je preto potrebné zabezpečiť laku odolnú ochranu, ktorá prečká celé toto obdobie a zároveň poskytne špičkový vzhľad vozidla. Čo si budeme hovoriť, autá chceme mať krásna nielen na jeseň, ale aj v zime a to ideálne s minimálnou údržbou. Na účely tohto článku sme sa rozhodli použiť produkty škótskeho výrobcu autokozmetiky Infinity Wax a to najmä kvôli ich špičkovému hybridnému vosku Primo Wax, ktorý sami používame na našich autách a jeho účinnosť nás vyložene dostala. A keďže Infinity Wax má v ponuke veľa ďalších kvalitných produktov potrebných pre prípravu laku pred samotným voskovaním, vyskúšali sme ich pre vás a spísali tento článok. Na začiatok by sme chceli uviesť, že nápad na tento článok vznikol na jeseň roku 2019 (teda vlani), kedy sme jedného sychravého víkendu navoskovali hneď 3 naše autá. Po roku teda môžeme objektívne zhrnúť výsledok a skúsenosti získané k napísaniu tohto článku. Ideme teda na to!
1. Predumytie aktívnou penou
Samotné voskovanie nie je iba o aplikácii vosku, ale najmä aj o príprave laku, ktorá sa skladá z niekoľkých fáz. Len tak dosiahnete optimálnych výsledkov a deklarovanej odolnosti vosku. Pre začiatok klasické upozornenie - pracujte vždy v tieni, bez priamych slnečných lúčov a ideálne na studenom laku. Najprv je potrebné vozidlo umyť. Než sa však pustíme do umývania vozidla, odporúčame vykonať aj tzv. predumytie. Vďaka predumytiu lak zbavíme hrubých nečistôt, ktoré by inak mohli spôsobiť poškriabanie laku pri klasickom umývaní vozidla. Ľahšie pôjde odstrániť aj mŕtvy hmyz, trus a ďalšia bežná cestná špina. Keďže náš voz bol nedávno strojne preleštený, je nutné pracovať s maximálnou opatrnosťou a aktívna pena je teda jasná voľba. Použili sme aktívnu penu Infinity Wax Wipe Out Snowfoam, ktorá vyniká svojou hustotou, umývacím účinkom aj šetrnosťou k vosku, sealantu alebo keramickej ochrane. Používať ju teda môžete aj po voskovaní bez obáv narušenia ochrany. Pena je vysoko koncentrovaná a je možné ju riediť v pomere 10:1 pri bežnom znečistení. Keďže voz bol pomerne silno znečistený, zriedili sme penu v pomere 5:1. Tým sme dosiahli luxusne hustej peny, ktorá lak veľmi dobre vyčistila. Čo sa týka aplikácie tak budete samozrejme potrebovať tlakový čistič a penovací nadstavec. Penu zrieďte v požadovanom pomere a nastriekajte na celú karosériu vrátane kolies. Nechajte cca 5 minút pôsobiť a opláchnite silným prúdom vody. Ak nevlastníte penovací nadstavec, je možné použiť prípravok na predumytie aj v spreji, konkrétne Infinity Wax Citrus Pre Wash. Princíp je podobný a aplikácia rovnako jednoduchá. Citrus stačí nastriekať na lak, nechať niekoľko minút pôsobiť a následne opláchnuť prúdom vody. Predumytie je teda za nami a môžeme sa pustiť do samotného umývania vozidla.
2. Umývanie
Umývanie, tak ako ďalšie fázy voskovania, vykonávajte ideálne opäť v tieni, bez priamych slnečných lúčov. Ak to nie je možné, tak auto udržujte vlhké a po umytí ho rýchlo usušte. Autošampón aj kvapky vody môžu na laku zanechať mapy, ktoré idú následne ťažko odstrániť. Budete potrebovať vedro na vodu s ochranou mriežkou, šampón, umývaciu rukavicu a sušiaci uterák. Ideálne odporúčame vedierka dva, jeden na vodu so šampónom, druhý iba s čistou vodou, v ktorom budete oplachovať rukavicu. Než sa pustíte do umývania, odporúčame na lak aplikovať Infinity Wax Liquid Fire, ktorý rýchlo odstráni vzdušnú hrdzu, brzdový prach a ďalšie nečistoty. Prípravok stačí na lak nastriekať, nechať niekoľko minút pôsobiť a opláchnuť silným prúdom vody. Vďaka tomu budete mať za sebou aj prvú časť dekontamináciu laku. Kvalitný šampón je základ nielen na prípravu laku pred voskovaním, ale predovšetkým pre následné umývanie. Pred voskovaním odporúčame použiť šampón bez vosku a ďalších pridaných látok. Autošampón Infinity Wax Pure Shampoo spĺňa všetko vyššie spomínané, navyše je pH neutrálny, má výborné lubrikačné vlastnosti a je extrémne koncentrovaný. Riediť ho môžete až v pomere 1:2000, takže na jedno umývanie ho stačí doslova pár kvapiek a vydrží vám veľmi dlho. Ako už jeho názov napovedá, autošampón neobsahuje vosk, polyméry a žiadne prídavky zbytočne zvyšujúce lesk a všetky tieto vlastnosti nechá až na vosku samotnom. Na čo najefektívnejšie a najšetrnejšie umývanie odporúčame používať umývaciu rukavicu. V našej ponuke nájdete nespočetné množstvo odolných mikrovláknových rukavíc aj veľmi šetrných prírodných rukavíc z pravej vlny. My sa prikláňame skôr k rukaviciam prírodným, ktoré síce nevydržia tak dlho, ale máte istotu, že pre lak vášho auta robíte to najlepšie. Auto umývame vždy zhora nadol, v spodných častiach býva najviac špiny a týmto spôsobom sa skôr rozpustí. Po umytí prichádza na rad sušenie karosérie. Základom je kvalitný sušiaci uterák, ktorý je jemný pre lak a zároveň má výrazné absorpčné vlastnosti. Práve taký je špičkový sušiaci uterák Purestar Duplex Drying Towel, ktorý aj vďaka vysokej gramáži 1100 g/m² hravo vysuší celý váš automobil a je schopný absorbovať až 2,5 litra vody. Na fotke môžete vidieť rozmernejšiu verziu uteráka Duplex v limetkovej farbe. Viac o umývaní karosérie si prečítajte v našom ďalšom článku "ako umyť auto".
3. Dekontaminácia laku
Ďalšou fázou prípravy laku pred voskovaním je jeho dekontaminácia. Tá zbaví lak najrôznejších nečistôt, ktoré šampón nedokáže umyť. Ide najmä o brzdový prach, vzdušnú hrdzu, asfalt, mušky, trus a ďalšie nečistoty. Tie je potrebné pred nanesením vosku odstrániť, aby bol lak dokonale hladký a vosk k nemu ideálne priľnul. Dekontaminácia má teda prínos predovšetkým v odstránení nečistôt, ktoré by mohli v ďalšej fáze prípravy voskovania lak poškodiť a na zaistenie ideálnych podmienok pre správnu a dlhodobú funčnosť ochrany laku. Rozlišujeme dva spôsoby dekontaminácie - chemickú a mechanickú. Chemická dekontaminácia laku je obľúbenejšia a predovšetkým jednoduchšia a fyzicky menej náročnejšia a vykonávame ju pomocou odstraňovača vzdušnej hrdze. Na účely tohto článku sme použili už vyššie spomínaný Infinity Wax Liquid Fire, ale použiť môžete samozrejme aj iný produkt tohto typu. Postup je jednoduchý, nastriekajte prípravok na karosériu a nechajte ho cca 5 minút pôsobiť. Odstraňovač vzdušnej hrdze je vhodný aj ako veľmi účinný čistič kolies a v rámci umývania karosérie ho môžete teda použiť aj na kolesá. Po chvíľke uvidíte ako sa železité čiastočky na laku a predovšetkym na kolesách začínajú zafarbovať do červena, aby sa následne rozpustili. Dajte pozor, aby prípravok na laku nezaschol a vo vhodný čas celé auto dôkladne opláchnite. Odporúčame používať ochranné a chemicky odolné rukavice. Tento proces môžete vykonať v rámci ušetrenia času aj pred umývaním auta, ako je už spomenuté v predošlom bode. Ak prípravok na odstránenie vzdušnej hrdze použijete až po umývaní, odporúčame vozidlo následne umyť znova. Po umytí prichádza na rad aj druhá časť chemickej dekontaminácia laku a to odstránenie asfaltu. Ten lipne v podobe čiernych bodiek najmä v spodnej časti vozidla, typicky na blatníkoch a nárazníkoch. Na odstránenie použite napríklad Infinity Wax Liquefy Tar & Glue Remover, ktorý asfalt rýchlo a účinne odstráni. Prípravok stačí nastriekať na lak, nechať pár minút pôsobiť a zotrieť mikrovláknovou utierkou.
Druhá možnosť ako dekontaminovať lak je mechanickou cestou a tou je tzv. clayovanie. Clay, v našom prípade Infinity Wax Clay Bar Fine, je materiál podobný plastelíne, ktorý zachytí všetky nečistoty na laku auta. Tak ako pri chemickej dekontaminácie, aj pomocou clayovania odstránite vzdušnú hrdzu, brzdový prach, asfalt, organický spad, prach, a ďalšie nečistoty. Claye sa delia na tvrdé, stredne tvrdé a mäkké. Tvrdé sú účinnejšie, ich nevýhodou ale môže byť veľmi mierne a jemné poškodenia laku, ktorému hovoríme micro marring. Mäkké claye sú naopak šetrnejšie, ale menej účinné, viac sa s nimi teda napracujete. Aj z týchto dôvodov sú najpoužívanejšie stredne tvrdé claye. Okrem claya budete potrebovať lubrikant, ktorým rozhodne nešetrite. Vďaka nemu bude clay kĺzať po povrchu a minimalizuje sa tak možné poškodenie laku. V Infinity Wax používajú pre lubrikáciu ich Pure Shampoo, ktorý je vďaka extrémnym lubrikačným schopnostiam vhodný aj pre tieto účely. Postup je nasledujúci. Vezmite clay a oddeľte menšiu časť, z ktorej urobíte placku padnúcu akurát do ruky. Nastriekajte na clay aj na lak lubrikant a môžete sa do toho pustiť. Jazdite po laku hore a dole, ak chcete tak doľava a doprava, stále lubrikujte a na clay netlačte. Takto postupujte po menších častiach a tie vždy utrite utierkou. Keď bude lak perfektne hladký, tak máte hotovo. Clayovanie je účinnejšie ako chemická dekontaminácia a zbaví lak dokonale všetkých nečistôt, ale má aj svoje nevýhody. Aj ten najmäkší clay môže jemne poškodiť lak, navyše je aj fyzicky náročnejší a môže vám zabrať niekoľko hodín. Ideálne je však vykonať pred nanesením ochrany ako chemickú, tak mechanickú dekontamináciu laku. Ak sa na clayovanie príliš necítite, tak nezúfajte, dobrú službu odvedie aj odstraňovač vzdušnej hrdze, eventuálne môžete postup zopakovať pre vyššiu účinnosť. A ešte jedna poznámka na záver: ak vám clay spadne na zem, vyhoďte ho. Keď by sa do neho usadili napríklad drobné kamienky, môžete lak nenávratne poškodiť. Máme teda dekontaminované, odporúčame lak opäť umyť a môžeme sa pustiť do leštenia.
4. Leštenie laku
Teraz prichádza na rad posledná fáza pred voskovaním a to leštenie, ktoré lak hĺbkovo vyčistí, odmastí, zvýrazní lesk, odstráni oxidáciu a mierne škrabance a finálne pripraví lak pre voskovanie. Leštiť môžete ručne alebo strojovo. Strojové leštenie prináša výrazne lepšie výsledky, ale odporúčame ho skôr už skúsenejším detailerom. Preto sa v tomto článku zameriame skôr na ručné leštenie, ktoré využije väčšina z našich zákazníkov. A čo na ručné leštenie budete potrebovať? Stačí kvalitné leštidlo a vhodný aplikátor. V prípade, že máte lak nový alebo v perfektnom stave, odporúčame čistič laku a leštidlo v jednom Dodo Juice Lime Prime, ktorý neobsahuje takmer žiadne abrazíva a lak len vyčistí od zvyšných nečistôt a perfektne pripraví povrch pre aplikáciu vosku. Najčastejšie si u nás však zákazníci kupujú leštidlo Dodo Juice Lime Prime Plus obsahujúce miniatúrne abrazívne čiastočky, ktoré odstraňujú malé škrabance, oxidáciu, aj malé poškodenia laku v podobe hologramov. Aby sa vám čo najlepšie pracovalo, odporúčame zakúpiť napríklad ergonomický aplikátor Sam's Detailing Polishing Sponge, ktorý skvele padne do ruky a leštenie je s ním pohodlné, rýchlo a možno dosiahnuť veľmi dobré výsledky. Postup je nasledujúci. Na aplikátor naneste malé množstvo leštidla a krúživými pohybmi lak začnite leštiť. Pracujte ideálne po jednotlivých dieloch karosérie a akonáhle ste s výsledkom spokojní, rozleštite zvyšky prípravku mikrovláknovou utierkou. Priebeh leštenia môžete kontrolovať detailingovým svetlom, prípadne postačí aj ledka v mobile. Malý tip na záver - odporúčame na vyleštenie leštidla a následne vosku použiť inú mikrovláknovú utierku. Na leštidlo napríklad Purestar Regular Buffing Towel a na vosk našu najkvalitnejšiu utierku Purestar Premium Buffing Towel. Obe utierky sú zložené z vysoko kvalitných a ultra jemných plyšových mikrovlákien, majú bezokrajový dizajn a máte s nimi istotu, že už rozleštený lak nikdy nepoškriabu. Konečne sa pomaly dostávame k tomu hlavnému a tým je voskovanie laku. Už teraz vás ale možno prekvapí ako je lak čistý, hladký a lesklý. Bude sa však lesknúť ešte oveľa viac!
5. Voskovanie s Infinity Wax Primo
Známe príslovie "to najlepšie na záver" platí aj v našom prípade. Náročnú prípravu laku máme úspešne za nami a čaká nás lahôdka v podobe voskovania laku. Celý tento článok vznikol kvôli vosku Infinity Wax Primo, tak si o ňom najprv poďme niečo zaujímavé napísať. Primo je hybridný vosk a obsahuje teda prírodné aj syntetické zložky. Ak vás zaujíma problematika voskov a rozdiely medzi jednotlivými druhmi, odporúčame najprv prečítať náš článok, ktorý popisuje hlavné rozdiely medzi prírodnými, syntetickými a hybridnými voskami. V čom je ale Primo iný ako klasické hybridné vosky? Väčšina hybridných voskov obsahuje prírodnú karnaubu a syntetické polyméry, ktoré predlžujú životnosť vosku. Primo však okrem najkvalitnejšej brazílskej T1 karnauby obsahuje ešte ďalšie 4 druhy prírodných voskov! Konkrétne montanskou karnaubu, kandelinový vosk, mikronizovaný parafín a časti organického včelieho vosku. Tieto vosky sú dokonale vyvážené, aby poskytovali ohromujúce úrovne lesku a boli dokonale kompatibilné s lakmi. Prírodný vosk sám o sebe má svoje obmedzenia a v Primo je dokonale využitý každý vosk v dokonalej koncentrácii. Ďalšou špecialitkou Prima je obsah ako tekutých, tak pevných polymérov oxidu siričitého, teda SiO2. Ten dodá laku dlhú životnosť a vysokú odolnosť proti chemikáliám. A kombinácia toho všetkého poskytne laku lesk a odvod vody, aký ste u vosku ešte nikdy nevideli. Nielen náš názor je ten, že v odvodu vody predčí aj mnohé keramické ochrany. A čo sa týka hĺbky lesku, tak jednoznačne víťazí na plnú čiaru. Každopádne dosť bolo teórie, poďme k praxi. K aplikácii opäť budete potrebovať aplikátor a mikrovláknovú utierku. A znovu odporučíme aplikátor od Sam's Detailing, tentoraz Sam's Detailing Wax Applicator určený pre voskovanie. Sam si so svojimi aplikátormi naozaj vyhral do detailu. Aplikátor sa skvele drží a jeho aplikačná plocha je veľmi jemná pre najšetrnejšie voskovanie. Jeho dizajn navyše umožní rovnomerné a veľmi rýchle nanášanie vosku. Musím za nás všetkých napísať, že tak rýchlo navoskované auto sme nikdy nemali. Prejdime teda konečne k aplikácii. Vosk naneste na aplikátor a potom na lak. Vosk aplikujte ideálne pohybmi v jednom smere, vyhnite sa krúživým pohybom. A stačí ho naozaj málo. Čo je na tomto vosku geniálne je práve aplikácia. U aplikácii normálneho vosku by sme vám poradili, nech pracujete po častiach a po pár minútach jednotlivý diel karosérie rozleštili. To u Prima neplatí a je v podstate jedno, či ho necháte pôsobiť 3 minúty alebo (bez preháňania) pol hodiny. Pôjde vždy ľahko rozleštiť. Pokojne teda môžete naniesť vosk na viac častí karosérie a potom rozleštiť mikrovláknovou utierkou, napríklad už vyššie zmienenú Purestar Premium Buffing Towel, ktorú vidíte aj na fotke nižšie. Vzhľadom k jednoduchej aplikácii odporúčame naniesť aj druhú vrstvu, ktorá ešte predĺži životnosť a znásobí efekt tohto vosku. Medzi jednotlivými vrstvami by mala byť minimálne hodina pauza. A čo napísať na záver? Snáď len, že aplikáciu si budete užívať aj vďaka úplne skvelej citrusovej vôni tohto vosku.
Spotreba, odolnosť, údržba a praktické skúsenosti
Najprv sa vyjadríme k tomu, čo tento vosk dokáže. Ihneď po aplikácii si nejde nevšimnúť až brutálneho lesku, ktorý vďaka prírodným voskom nepostráda hĺbku akou so syntetickými voskami, alebo keramickú ochranou, nikdy nedosiahnete. Ešte väčší efekt však uvidíte pri kontakte laku s vodou. V podstate všetka voda okamžite odtečie a z bočných častí vozidla sa doslova odrazí. Ťažko to slovami opísať, hydrofóbne vlastnosti tohto vosku sú nevídané. Čo sa týka spotreby, tak sme pracovali s väčším balením vosku Infinity Wax Primo s objemom 200 ml. Navoskovali sme počas jedného dňa 3 vozidlá bežnej veľkosti v dvoch vrstvách a spotrebovali sme cca jednu tretinu objemu. Malé balenie s objemom 50 ml by malo vystačiť na 2 vozidlá v dvoch vrstvách. Nezľaknite sa teda vyššej ceny tohto vosku, ktorý sa jednoznačne oplatí a to nielen vďaka svojim unikátnym schopnostiam, ale aj ľahkej aplikácie, malej spotrebe a naozaj veľmi dlhej životnosti. Ako sme už na začiatku spomenuli, článok vznikal cca pred 11 mesiacmi, kedy sme voskovali celkom tri naše autá. Po takmer roku môžeme teda odolnosť vosku objektívne zhodnotiť. Výrobcom udávaná výdrž je 6 až 10 mesiacov a všeobecne platí, že u špičkových anglických výrobcov je reálna výdrž v našich podmienkach výrazne vyššia, čo je dané najmä prívetivejším počasím. To sa potvrdzuje aj u tohto vosku, kedy takmer po roku je vosk stále funkčný. Samozrejme už s menším efektom ako v prvých mesiacoch, ale svoju prácu stále vykonáva s prehľadom. Vosk prečkal pomerne dlhú a mrazivú zimu a na jar aj v lete bol stále v perfektnej kondícii s dokonale lesklým lakom a špičkovým odvodom vody. A ako také odolnosti dosiahnuť? Nech nikdy nejazdíte na kefovú autoumyváreň snáď už ani nemusíme zmieňovať. Na umývanie vozidla používajte kvalitný pH neutrálny autošampón, len tak zaistíte šetrné umývanie bez narušenia voskovej vrstvy. Môžete samozrejme používať aj šampóny s voskom, ktoré predĺžia odolnosť vosku. Skôr však odporúčame po každom umývaní auta používať detailer, napríklad Infinity Wax Rapid Detailer, ktorý po každom umývaní dodá laku vysoký lesk a vďaka obsahu syntetických polymérov aj výrazne predlžuje odolnosť vosku. Práca s ním je veľmi jednoduchá, stačí malé množstvo nastriekať na lak a zotrieť mikrovlánovou utierkou. Viac informácií o umývaní, sušení a bežnej údržbe auta sa dozviete v našom článku ako umyť auto. Týmto by sme náš článok o voskovaní auta so značkou Infinity Wax ukončili. Veríme, že vám bude inšpiráciou a ak sa rozhodnete vosk Primo zakúpiť, budete spokojní rovnako ako my. Po skúsenostiach s týmto voskom môžeme smelo vyhlásiť, že s lepším voskom sme nikdy nepracovali a momentálne ide o jeden z najlepších voskov z našej ponuky. S veľkou pravdepodobnosťou ten najlepší vôbec.