Voskovanie je stále najbežnejšia a najobľúbenejšia ochrana laku karosérie automobilu. Vosk lak zakonzervuje, chráni ho pred poveternostnými vplyvmi a predovšetkým sa lak auta po jeho aplikácii krásne leskne. Ďalšou výhodou sú hydrofóbne vlastnosti vosku, inými slovami lak po aplikácii vosku odpudzuje vodu a to oceníte najmä pri následnom umývaní a údržbe vozidla. V tomto článku si zhrnieme ako správne navoskovať lak vrátane prípravy, ktorá je pre správny účinok vosku nevyhnutná. Voskovanie rozdeľujeme na niekoľko fáz. Umývanie auta, dekontaminácia laku, leštenie laku pred voskovaním a samotné voskovanie. Žiadnu z týchto fáz by ste rozhodne nemali vynechať, poďme sa teda do toho pomaly pustiť. Všetko robte v garáži alebo v tieni, bez priamych slnečných lúčov. Karoséria by navyše mala byť chladná.
1. Umývanie
Umývanie, tak ako aj ďalšie fázy voskovania, vykonávajte ideálne v tieni, bez priamych slnečných lúčov. Ak to nie je možné, tak auto udržujte vlhké a po umytí ho rýchlo osušte. Šampón aj kvapky vody môžu na laku zanechať mapy, ktoré idú následne ťažko odstrániť. Budete potrebovať vedro na vodu s ochranou mriežkou Grid Guard, šampón, umývaciu rukavicu a sušiaci uterák. Ideálne odporúčame vedrá dve, jedno na vodu so šampónom, druhé iba s čistou vodou, v ktorom budete oplachovať rukacicu. Kvalitný šampón je základ nielen na prípravu laku pred voskovaním, ale predovšetkým pre následné umývanie. Odporúčame napríklad vysoko koncentrovaný pH neutrálny šampón Dodo Juice Born To Be Mild, ktorý je šetrný k vosku a zachováva jeho vrstvu aj pri častom umývaní. Pre čo najefektívnejšie a najšetrnejšie umývanie odporúčame používať umývaciu rukavicu, najlepšie Bilt Hamber Auto-Mitt. Tá je vyrobená z ovčej vlny, ktorá je najvhodnejšia pre lak vášho auta. Auto umývame vždy zhora nadol, v spodných častiach býva najviac špiny a týmto spôsobom sa skôr rozpustí. Po umytí prichádza na rad sušenie karosérie. Základom je kvalitný sušiaci uterák, ktorý je jemný pre lak a zároveň má silné absorbčné vlastnosti ako Dodo Juice Double Touch Drying Towel. Pre skutočných fajnšmekrov ponúkame uterák Carbon Collective Onyx, ktorý má dvojnásobnú gramáž 1100 gsm a je schopný naraz absorbovať až 2,5 l vody. Viac o umývaní karosérie si prečítajte v našom ďalšom článku "ako umyť auto".
2. Dekontaminácia laku
Ďalšou fázou prípravy je dekontaminácia laku. Tá zbaví lak najrôznejších nečistôt, ktoré šampón nedokáže umyť. Ide o brzdový prach, vzdušnú hrdzu, asfalt, mušky, trus a ďalšie nečistoty. Tie je potrebné pred nanesením vosku odstrániť, aby bol lak dokonale hladký. Dekontaminácia má teda prínos predovšetkým v odstránení nečistôt, ktoré by mohli v ďalšej fáze prípravy voskovania lak poškodiť. Rozlišujeme dva spôsoby dekontaminácie - chemickú a mechanickú. Chemická dekontaminácia laku je obľúbenejšia a predovšetkým jednoduchšia a fyzicky menej náročnejšia, vykonávame ju pomocou odstraňovača vzdušnej hrdze. My sme pre náš článok použili prípravok Bilt Hamber Korrosol, ktorý je v litrovom balení za najvýhodnejšiu cenu a zároveň patrí k tým najkvalitnejším. Postup je jednoduchý, nastriekajte prípravok na karosériu a nechajte ho cca 5 minút pôsobiť. Korrosol je vhodný aj ako čistič kolies, v rámci umývania karosérie ho môžete použiť aj na kolesá. Po chvíľke uvidíte ako sa železité čiastočky na laku a predovšetkym na kolesách začínajú zafarbovať do červena aby sa následne rozpustili. Dajte pozor, aby prípravok na laku nezaschol a vo vhodný čas celé auto dôkladne opláchnite. Ak sa vám pomocou odstraňovača vzdušnej hrdze nepodarilo odstrániť napríklad asfalt, použite na také miesta Dodo Juice Tar And Glue Remover. Po chemickej dekontaminácii odporúčame auto znova umyť šampónom.
Druhá možnosť ako dekontaminovať lak je mechanickou cestou a tou je tzv. clayovanie. Clay je materiál podobný plastelíne, ktorý zachytí všetky nečistoty na laku auta. Tak ako pri chemickej dekontaminácii, aj pomocou clayovania odstránite vzdušnú hrdza, brzdový prach, asfalt, organický spad, prach a ďalšie nečistoty. Claye sa delia na tvrdé, stredne tvrdé a mäkké. Tvrdé sú účinnejšie, ich nevýhodou ale môže byť veľmi mierne a jemné poškodenie laku, ktorému hovoríme micro marring. Mäkké claye sú naopak šetrnejšie, ale menej účinné, viac sa s nimi teda napracujete. Aj z týchto dôvodov sú najpoužívanejšie stredne tvrdé claye. Okrem clayu budete potrebovať lubrikant, ktorým rozhodne nešetrite. Vďaka nemu bude clay kĺzať po povrchu a minimalizuje sa tak možné poškodenie laku. Postup je nasledujúci. Vezmite clay a oddeľte menšiu časť, z ktorej urobíte placku padnúcu akurát do ruky. Nastriekajte na clay aj na lak lubrikant a môžete sa do toho pustiť. Jazdite po laku hore a dole, ak chcete tak doľava a doprava, stále lubrikujte a na clay netlačte. Takto postupujte po menších častiach a tie vždy utrite utierkou. Keď bude lak perfektne hladký, tak to máte hotové. Clayovanie je účinnejšie ako chemická dekontaminácia a zbaví lak dokonale všetkých nečistôt, ale má aj svoje nevýhody. Aj ten najmäkší clay môže jemne poškodiť lak, navyše je to aj fyzicky náročnejšie a môže vám to zabrať niekoľko hodín. Chemická dekontaminácia laku spolu s následným leštením odvedie podobnú službu, je teda len na vás, aký typ dekontaminácie zvolíte. A ešte jedna poznámka na záver: ak vám clay spadne na zem, vyhoďte ho. Ak by sa do neho usadili napríklad drobné kamienky, môžete lak nenávratne poškodiť. Máme teda dekontaminované, odporúčame lak opäť umyť a môžeme sa pustiť do leštenia.
3. Leštenie laku pred voskovaním
Teraz prichádza na rad posledná a najdôležitejšia fáza pred voskovaním a to leštenie, ktoré lak hĺbkovo vyčistí, odmastí, zvýrazní lesk, odstráni oxidáciu a mierne škrabance a finálne pripraví lak pre voskovanie. Leštiť môžete ručne alebo strojovo. Ak nie je váš lak vo veľmi zlom stave, vystačíte si s ručným leštením. K tomu budete potrebovať leštidlo. V prípade, že máte lak nový alebo v perfektnom stave, odporúčame Dodo Juice Lime Prime, ktorý neobsahuje takmer žiadne abrazíva, lak iba vyčistí od zvyšných nečistôt. Najčastejšie si u nás zákazníci kupujú leštidlo Dodo Juice Lime Prime Plus obsahujúce miniatúrne abrazívne čiastočky, ktoré odstraňujú malé škrabance, oxidáciu alebo malé poškodenia laku vrátane hologramov. Postup je nasledujúci. Prípravok naneste na mikrovláknový aplikátor a krúživými pohybmi lak začnite leštiť. Aplikujte vždy iba na určitú časť karosérie kým nie ste s výsledkom spokojní. Následne lak rozleštite kvalitnou mikrovláknovou utierkou, my pre tieto účely volíme Mammoth Mc Fluffy, ktorá je neskutočne jemná a lak nikdy nepoškriabe. Teraz sa môžeme konečne pustiť do voskovania.
4. Voskovanie
Asi vás v prvom rade napadne otázka aký vosk vlastne použiť pre svoje auto? Výber je prevažne na vás. Vosky sa rozlišujú podľa zloženia, podľa toho akú farbu laku máte a samozrejme podľa ceny. Niekto preferuje prírodné vosky s vysokým obsahom karnauby, v ponuke máme aj hybridné vosky alebo syntetické vosky s dlhou výdržou, ako je vosk Fusso Coat od japonskej značky Soft99, ktorý vydrží až 12 mesiacov. My sme pre účely tohto článku zvolili jeden z našich najpredávanejších voskov, konktrétne Double Speed-Wax od špičkového anglického výrobcu Bilt Hamber. Tento vosk zvíťazil v teste anglického magazínu Auto Express v kategórii "Najlepší autovosk 2015", kde súťažil spolu s 19 vysoko hodnotenými voskami. Odporúčame ho na tmavé aj svetlé laky. Možností je samozrejme oveľa viac a záleží na vás, ktorý vosk zvolíte. Samotná aplikácia vosku je jednoduchá. Vosk pomocou penového aplikátora naneste na karosériu vozidla. Aký pri tom zvolíte pohyb je na vás, osobne odporúčam nanášať radšej vosk "sem-tam" ako krúživými pohybmi. Postupujte vždy po jednotlivých častiach, nenanášajte vosk naraz na celé auto. Potom ho nechajte zaschnúť (5-10 minút) a rozleštite mikrovláknovou utierkou, ideálne inou, než bola použitá na rozleštenie čističa laku. My najčastejšie používame perfektnú mikrovláknovú utierku od Carbon Collective s gramážou 600 gsm, ktorá je pravdepodobne tou najkvalitnejšou utierkou v našej ponuke. Až máte hotové celé auto, ešte raz sa pozrite, či niekde nezostali nerozleštené zvyšky vosku. Vosk môžete nanášať aj v dvoch vrstvách, jednak tým zabránite tomu, že nejaké miesto vynecháte a zároveň predĺžite dobu, po ktorú bude lak vášho auta chránený. A to je všetko, teraz sa už môžete tešiť z krásneho a predovšetkým chráneného laku vášho auta :)