- Druh inštalácieOdhlučnění v rámci balíčku Expert Plus a nové ozvučení
- VozidloŠkoda Fabia 4
- Dátum realizácie24.05.2023
- Časová náročnosť36 hodin (1 pracovní den pro 4 techniky)
- Cena inštalácie2 792,42 EUR s DPH
Škoda Fabia 4 - odhlučnenie a vylepšené ozvučenie
Odhlučnenie a vylepšenie zvuku v automobile Škoda Fabia 4. generácie. Fabia patrila svojho času medzi cenovo dostupný model, v najnovšej generácii však mieri vyššie. Vyrástla, prináša nové technológie, agresívnejší dizajn a silnejšie motory. S tým ale aj vyššiu cenu. Vozidlo je na prvý pohľad robustnejšie, materiály v interiéri kvalitnejšie, ale čo zvuková izolácia? Tu je všetko pri starom. Hluk motora preniká do interiéru už pri najnižších otáčkach a svišťanie vetra či hučanie pneumatík začína byť pri stúpajúcej rýchlosti nepríjemným problémom. To sa samozrejme dalo čakať a našťastie nejde o neriešiteľný problém, pokiaľ zavítate k nám do Ahifi. S majiteľom tohto vozidla sme sa dohodli na našom najúčinnejšom balíčku odhlučnenia Expert Plus, v ktorom používame profesionálne materiály z najvyššieho radu Comfortmat Expert. Zamerali sme sa teda na všetky zásadné oblasti vozidla, konkrétne predné, zadné a piate dvere, podlahu, strechu, batožinový priestor, predné aj zadné podbehy z vnútornej strany, kapotu a nad rámec aj na torpédo. Bežnú Fábiu sme teda počas jedného dňa premenili na prémiovku, aspoň čo sa týka zvukovej izolácie. A vzhľadom na nenapodobiteľnú účinnosť materiálov Comfortmat môžeme s istotou tvrdiť, že ide o najtichšiu Fabiu jazdiacu po českých a slovenských cestách. Vylepšili sme aj továrenské ozvučenie, kedy sme vymenili zvukovo podpriemerné továrenské reproduktory za komponenty talianskeho výrobcu ESB Audio. Basovú zložku sme navyše podporili kompaktným aktívnym subwooferom Rockford Fosgate, ktorý sme nainštalovali do dvojitého dna batožinového priestoru. Majiteľ tejto Fabie si tak môže počas jazdy vychutnať nielen zvýšený akustický komfort, ale aj svoju obľúbenú hudbu.
Zobraziť produkty >Skryť produkty >Fotoreportáž
Odhlučnenie automobilu Škoda Fabia začíname obvyklým spôsobom, teda demontážou interiéru. Odstránime všetky sedadlá, celé čalúnenie a ďalšie komponenty, ktoré nám môžu brániť pri práci. Ako sami môžete vidieť, plechy sú až na bodovú aplikáciu ochrany proti vibráciám prakticky holé a pre zlepšenie stavu je nevyhnutné zaobstarať toto vozidlo kvalitnými materiálmi Comfortmat. Púšťame sa teda do práce.
K celkovému odhlučneniu vozidla najviac prispieva dôkladné odhlučnenie podlahy, ktorá je kvôli výrazným vibráciám a hluku najmä s nízkymi frekvenciami najviac náročná na použitie správnych materiálov. Aj preto u balíčka Expert Plus používame profesionálny antivibračný materiál Comfortmat Extreme, ktorý pri svojej hrúbke iba 3,5 mm poskytuje akustický stratový činiteľ (MLF) 0,63 jednotiek. To z neho robí najúčinnejší antivibračný materiál na trhu s hrúbkou do 4 mm a perfektne sa teda hodí do našich inštalácií zameraných na maximálnu účinnosť.
Comfortmat Extreme sa skladá z dvoch druhov po novom vyvinutých tmelov oddelených hliníkovou fóliou. Tmel v spodnej vrstve si po vychladnutí zachová svoju pohyblivosť a zachytí nízkofrekvenčný hluk šíriaci sa po podlahe. Prvá vrstva hliníkovej fólie potom odráža časť hluku späť a nepúšťa ho do interiéru. Potom prichádza na rad bitúmenová vrstva, ktorá po vychladnutí na úroveň izbovej teploty zatvrdne a plní rolu pevného panciera. A posledné slovo má vonkajšie fólie. Tento premyslený mix dôkladne odfiltruje vibrácie a nízkofrekvenčný hluk ako žiadny iný materiál na trhu.
Kvôli svojmu zloženiu a vysokej účinnosti je najprv nevyhnutné materiál nahriať v špeciálnej peci na 55 stupňov, preto je Extreme určený iba pre profesionálne štúdiá, ktoré sa špecializujú na odhlučnenie vozidiel. Aj napriek nahriatiu je práca s Comfortmat Extreme najnáročnejšia zo všetkých druhov materiálov, aké máme k dispozícii. Schopnosti tohto antivibračného materiálu sú však natoľko presvedčivé, že väčšia fyzická náročnosť pri aplikácii stojí rozhodne za to.
Priestor pod zadnými sedačkami je špecifický najmä tým, že je tu obvykle veľmi málo miesta a nie je možné aplikovať štandardné materiály. U Fabie to platí dvojnásobne a je nutné pracovať s antivibračným materiálom s hrúbkou okolo 2 mm. Táto oblasť však nie je taká náchylná na vibrácie a hluk ako podlaha, preto je mierne zníženie účinnosti materiálu možné. Najprv teda aplikujeme ľahký antivibračný materiál Comfortmat Cobra, ktorý na svoju hrúbku disponuje vysokou účinnosťou a vo výsledku sa každý ušetrený milimeter počíta.
Druhú vrstvu pri balíčku Expert Plus tvorí špičkový membránový materiál Comfortmat Titan Lite. Celková hrúbka 7 mm spolu s 3 mm hrubou protihlukovou membránou umožňuje zvukovú izoláciu až 36 dB, čo je momentálne najvyššia hodnota na trhu pre danú hrúbku materiálu. Titan Lite je vhodný na odhlučnenie podlahy a zadných podbehov, kde nedá žiadnemu druhu hluku najmenšiu šancu.
Na Comfortmat Titan Lite sa pozrime v detaile. Tento materiál nahrádza vďaka svojmu zloženiu hneď dve vrstvy odhlučnenia. Spodnú časť tvorí červená zvukovoizolačná vrstva s hrúbkou 4 mm a na nej môžete vidieť protihlukovú membránu s hrúbkou 3 mm. Práve membrána mnohonásobne zvyšuje účinnosť materiálu a hluk neprepustí do interiéru vozidla. Materiál je samozrejme vodeodolný a vďaka extrémne priľnavej samolepiacej vrstve sa nemusíte obávať samovoľnému odlepeniu.
Titan Lite spolu s Extremom aplikujeme na všetky prístupné oblasti, aby sme umožnili izoláciu maximálneho množstva vibrácií a hluku. V prednej časti podlahy sa dostávame až pod palubnú dosku, vďaka čomu dôkladne odhlučníme aj predné podbehy z vnútornej časti vozidla, kde je prístup k väčšej ploche karosérie. Továrenské odhlučnenie v prednej časti vozidla samozrejme ponechávame na ďalšie zvýšenie účinku nášho odhlučnenia.
Na priestor pod zadnými sedačkami aj v druhej vrstve aplikujeme membránový zvukovoizolačný materiál so zníženou hrúbkou, avšak nie na úkor účinnosti. Oranžový Comfortmat Raptor s celkovou hrúbkou iba 4 mm obsahuje protihlukovú membránu so silou 2 mm, ktorá prispieva k schopnosti zvukovej izolácie až 30 dB. Vďaka uvedeným vlastnostiam je Raptor optimálnym riešením pre tieto stiesnené priestory.
Batožinový priestor odhlučňujeme podobným spôsobom, pretože je nevyhnutné čo najviac zamedziť všadeprítomným vibráciám a hluku od pneumatík prenikať do interiéru. A aj preto volíme totožné materiály ako v prípade odhlučnenia podlahy. Na dno kufra aplikujeme rovnaký materiál ako pod zadné sedačky, teda Comfortmat Viper s hrúbkou 3 mm a MLF 0,49. Ten nielen absorbuje všetky vibrácie, ale zníži aj nízkofrekvenčný hluk, ktorý je typický pre túto oblasť.
Poďme si k tomuto materiálu napísať viac informácií. Viper bol po mnohých mesiacoch vývoja predstavený v roku 2022 s cieľom uviesť na trh antivibračný materiál s neprekonateľným pomerom účinnosti a nízkej hmotnosti pri hrúbke 3 mm. Akustický stratový činiteľ s hodnotou 0,49 jednotiek a hmotnosť iba 3,65 kg/m² tento cieľ s prehľadom splnil a pridaných bolo aj niekoľko ďalších inovácií ako extrémna priľnavosť, nová hliníková fólia alebo luxusný matný vzhľad so vzorom hadej kože. Výsledkom je špičkový antivibračný materiál, ktorý perfektne dopĺňa aktuálny produktový rad spoločnosti Comfortmat.
Na zadné podbehy, ktoré sú najviac zaťažené vibráciami aj hlukom, aplikujeme v prvej vrstve rovnako ako na podlahu antivibračný materiál Comfortmat Extreme. Hrúbka 3,5 mm a akustický stratový činiteľ 0,63 jednotiek umožní dôkladné zamedzenie všetkých vibrácií a nízkofrekvenčného hluku od pneumatík, ktorý je typický pre zadné podbehy. A konečne na blatníky aplikujeme pri balíčku taktiež antivibračný materiál Comfortmat Viper.
V druhej vrstve nájdete v batožinovom priestore obvykle tri rôzne materiály, tentoraz si vystačíme však iba s jedným a to predovšetkým kvôli obmedzenému priestoru. Na dno kufra, podbehy aj blatníky aplikujeme membránový materiál Comfortmat Raptor, ktorý nájdete aj pod zadnými sedačkami. V kufri snáď ešte viac oceňujeme hrúbku iba 4 mm, vysokú flexibilitu a predovšetkým istotu bezproblémovej inštalácie čalúnenie batožinového priestoru.
Zadné podbehy opatríme rovnakým zvukovoizolačným materiálom, aký sme použili aj na dno kufra. Pokiaľ sa zaujímate o viac informácií o tomto špičkovom zvukovoizolačnom materiáli, pozrite sa na ďalšiu fotografiu.
Pozrime sa tiež na Raptor dôkladnejšie. Aj Raptor patrí medzi moderné membránové materiály a nahrádza teda 2 vrstvy odhlučnenia. Je však zo všetkých najtenší a je teda zložený z 2 mm hrubej zvukovoizolačnej vrstvy a protihlukovej membrány taktiež s hrúbkou 2 mm. Práve membrána dodáva tomuto materiálu deklarovanú účinnosť až 30 dB, čo je pri tejto hrúbke unikátny počin. Samozrejme aj Raptor je úplne vodeodolný a môžete ho použiť prakticky kamkoľvek.
Pri balíčku Expert Plus odhlučňujeme dvoma vrstvami aj strechu, ktorej odhlučnenie má taktiež nezanedbateľný význam. Najprv prichádza na rad opäť Viper s hrúbkou 3 mm. Viper spevní tenký plech strechy, zamedzí rýchlo sa šíriacim vibráciám a zníži napríklad hluk od dažďových kvapiek. Extrémna priľnavosť a tepelná odolnosť materiálu zaistia bezproblémové spojenie so strechou po celú dobu životnosti vozidla.
Druhú vrstvu tvorí profesionálny zvukovo absorpčný materiál z polyuretánovej peny, konkrétne Comfortmat Soft Wave Expert s hrúbkou 15 mm. Soft Wave znemožní aerodynamickému a okolitému cestnému hluku preniknúť cez strechu do interiéru a eliminuje trenie medzi čalúnením strechy kovom. Materiál má aj tepelnoizolačnú funkciu a vozidlo je teda kompletne chránené pred tepelnými stratami v každom ročnom období.
Dvere odhlučňujeme celkom v 5 vrstvách. V rámci balíčka Expert Plus volíme silnejší antivibračný materiál na vonkajší plech dverí, konkrétne Comfortmat Viper s hrúbkou 3 mm. Ten s prehľadom zlikviduje vibrácie, zamedzí prenikaniu nízkofrekvenčného hluku a spevní veľmi tenký plech dverí. Aj napriek vyššej hrúbke materiál disponuje veľmi nízkou hmotnosťou, je samozrejme vodeodolný a má okrem iného antikorózne vlastnosti.
Druhú vrstvu tvorí zvukovoizolačný materiál Comfortmat Integra. Ten bol vytvorený najmä na odhlučnenie dverí a je teda absolútne vodeodolný, nehnije, nerozkladá sa a ani vo vlhkom prostredí sa nikdy neodlepí. Vďaka svojej protihlukovej membráne je materiál schopný zvukovej izolácie až 28 dB, napriek tomu si udržuje nízku hmotnosť, ktorá je pri odhlučnení dverí dôležitá.
Následne aplikujeme antivibračný materiál Comfortmat Cobra, ktorý sa pýši najnižšou hmotnosťou zo všetkých antivibračných materiálov na trhu v danej hrúbke 2,3 mm. Táto vrstva slúži na zamedzenie vibrácií a rezonancií vnútorného plechu dverí a pri väčšine vozidiel aj na vytvorenie uzavretej ozvučnice pre reproduktory, čo má za následok zlepšenie ozvučenia. Najmä basová zložka stredobasového reproduktora prizná podstatné zlepšenie, čo oceníte nielen u továrenských reproduktorov.
Tiež Comfortmat Cobra stojí za bližšie predstavenie, pretože ide o unikátny materiál. Predstavený bol spoločne s Comfortmat Viper a zdieľa teda hneď niekoľko spoločných vlastností. Tou najzaujímavejšou je veľmi nízka hmotnosť pri akustickom stratovom činiteľi (MLF) 0,40 jednotiek. To z Cobry robí najľahší a zároveň najúčinnejší materiál s hrúbkou 2,3 mm na svete. A presne tieto parametre sa dokonale hodia na odhlučnenie dverí, kde hmotnosť je pomerne zásadnou veličinou.
Teraz sa pozeráte na stredobasové reproduktory talianskeho výrobcu ESB Audio, konkrétne základné modelové rady 1000. Lisovaná papierová membrána, veľká cievka a robustný feritový magnet tvoria základ pre veľmi vydarený zvuk týchto reproduktorov. Novinkou pri všetkých našich inštaláciách je aplikácia penového prúžku okolo stredobasového reproduktora. Vďaka tomu dôjde k utesneniu medzi dvernou výplňou a reproduktorom, vďaka čomu sa všetka zvuková energia sústredí do interiéru vozidla, namiesto toho, aby sa odrážala vo vnútri dverí. Táto vychytávka zvýši účinnosť a čistotu zvukového systému.
Hodvábne výškové reproduktory s priemerom 25 mm s verným podaním vysokých frekvencií sme umiestnili do originálnej pozície v A-stĺpiku, do ktorých budú dôkladne upevnené pomocou silikónu a následne pevné spojenie poistíme izolačnou páskou.
Štvrtou vrstvou odhlučnenia dverí je opäť Cobra, ktorú aplikujeme aj na plastové výplne dverí. Tým plast najmä spevníme a znížime rôzne vibrácie a zvuky, ktoré by mohli v budúcnosti znepríjemniť jazdu napríklad pri počúvaní hudby. Tu už materiál aplikujeme iba bodovo, čo k danému účelu úplne dostačuje a nedôjde k zbytočnému navýšeniu hmotnosti. Fotografia poslednej vrstvy v podobe materiálu Comfortmat Soft Wave Expert sa nám bohužiaľ niekam zatúlala, za čo sa ospravedlňujeme. Rovnaký postup volíme aj pri zadných dverách.
A konečne poslednou vrstvou je Comfortmat Softwave Expert s hrúbkou 15 mm, ktorú sme už aplikovali aj v druhej vrstve na streche. Táto flexibilná pena s tvarovou pamäťou sa lepí na plastové čalúnenie dverí z dôvodu zamedzenia škrípania a vŕzgania nielen plastov, ale aj drôtov a ďalších komponentov vo vnútri dverí a dodatočne aj zníži hluk tejto oblasti. Oproti klasickej verzii materiálu Soft Wave je tento tyrkysový variant vyrobený z hustejšej a účinnejšej polyuretánovej peny, ktorá odhlučnenie dverí posunie na ešte vyššiu úroveň. Rovnaký postup volíme aj pri zadných dverách.
Pre zlepšenie dynamiky nového ozvučenia sme inštalovali do dvojitého dna batožinového priestoru kompaktný subwoofer amerického výrobcu Rockford Fosgate. Malé rozmery však nutne neznamenajú malý výkon alebo zníženú kvalitu zvuku. Táto omrvinka prekvapí obojím a nezaberie žiadne miesto v kufri.
Úroveň hlasitosti subwoofera je možné regulovať vďaka diaľkovému ovládaniu, ktoré sme umiestnili do priehradky v spodnej časti palubnej dosky.
Venujeme sa samozrejme aj piatym dverám, aby odhlučnenie batožinového priestoru bolo kompletné. Ako prvú vrstvu volíme ľahký antivibračný materiál Comfortmat Cobra s hrúbkou 2,3 mm, ktorý zamedzí vibráciám a nezaťažuje piate dvere zbytočnou hmotnosťou.
Z rovnakého dôvodu aplikujeme ako druhú vrstvu ultraľahký zvukovoizolačný materiál Comfortmat Vision, ktorý okrem izolácie 15 dB ponúkne práve veľmi nízku hmotnosť, ktorá je prakticky zanedbateľná.
Poslednú vrstvu tvorí už vyššie niekoľkokrát použitý polyuretánový materiál s tvarovou pamäťou Comfortmat Soft Wave Expert, ktorý aplikujeme na plastovú výplň dverí. Materiál s hrúbkou 15 mm zamedzí škrípaniu plastov a ďalším zvukom, ktoré môžu spôsobiť káble a ďalšie komponenty umiestnené na piatych dverách.
Tiež odhlučnenie torpéda môže priniesť zaujímavé výsledky. Stierače sú zdrojom silných vzduchových turbulencií a priestor pod spodným okrajom čelného skla je často veľký. Vytvára sa tu efekt zvuku v jaskyni a to v bezprostrednej blízkosti interiéru. Druhým dôvodom na odhlučnenie torpéda je zníženie hluku od motora. Najprv tradične aplikujeme antivibračný materiál, konkrétne Comfortmat Viper, ktorý odfiltruje silné vibrácie motora.
Ako druhú vrstvu najčastejšie aplikujeme zvukovoizolačný materiál Comfortmat Neoprene a to z niekoľkých dôvodov. Okrem dostatočnej zvukovej izolácie tento materiál ponúka aj absolútnu vodeodolnosť, ktorá je pre túto oblasť zásadná. A pretože torpédo je často opatrené mriežkou, je čierna farba tohto materiálu ideálna pre nenápadnú aplikáciu.
Nezabúdame ani na kapotu, na ktorú v prvej vrstve aplikujeme opäť ľahký antivibračný materiál Comfortmat Cobra. Tým kapotu spevníme, zamedzíme vibráciám, ktoré sa prenášajú do ďalších častí vozidla a zmizne aj typický plechový zvuk pri zatvorení kapoty. Na originálny kryt kapoty následne aplikujeme zvukovo aj tepelnoizolačný materiál Comfortmat Vision, ktorý zníži hluk motora a to pri zachovaní pôvodného vzhľadu motorového priestoru. Inštalácia sa blíži ku koncu, interiér vozidla starostlivo opätovne zložíme a odovzdáme vozidlo jeho nedočkavému majiteľovi.
Podobné montáže
Prezrite si podobné realizácie z našej montážnej dielne
10 rokov skúseností
S odhlučnením vozidiel sme ako prví v ČR a SR začali už v roku 2013 a odvtedy sme odhlučnili už takmer 1000 vozidiel väčšiny automobiliek. Vďaka tomu sme získali veľké množstvo nenahraditeľných skúseností, ktoré uplatňujeme aj pri odhlučnení vášho vozidla.
Najúčinnejšie materiály
Pracujeme výhradne s najmodernými materiálmi ruskej spoločnosti Comfortmat, ktorá predstavuje súčasnú svetovú špičku v odhlučnení vozidiel. S našimi materiálmi garantujeme najúčinnejšie odhlučnenie na dnešnom trhu.
8 skúsení montážni technici
Máme stabilný team 8 skúsených technikov, ktorí môžu všetci zároveň pracovať na vašom aute. Vďaka tomu zvládneme väčšinu montáží odhlučnenia počas 1 pracovného dňa. Auto nám teda o 8 hodine ráno pristavíte a o 17 hodine odchádzate.
Moderná montážna dielňa
Na našej montážnej dielni s rozlohou 300 m2 môžu byť v rovnakom čase až 10 vozidiel, čo nám umožňuje pracovať na niekoľkých inštaláciách denne a skrátiť čakaciu lehotu na montáž. Špičkové vybavenie dielne zaručuje tú najlepšiu starostlivosť o vaše vozidlo.
Náhradné vozidlo VW Golf VII
Počas montáže si môžete zapožičať naše firemné vozidlo Volkswagen Golf VII a využiť vozidlo podľa vašich potrieb. Môžete si napríklad urobiť výlet po okolí Brna. Zapožičanie a pohonné hmoty sú úplne zadarmo a platíte iba za prejdené kilometre.
Záruka na montáž odhlučnenia
Špičkové materiály ruskej spoločnosti Comfortmat zaručujú rovnakú účinnosť po celú životnosť vozidla aj pri prevádzke v extrémnych teplotách. Preto môžeme poskytnúť na naše montáže odhlučnenia dvojročnú záruku.