- Druh inštalácieŠpičkové ozvučení s měřením a nastavením zvuku na DSP procesoru
- VozidloToyota Camry
- Dátum realizácie08.09.2023
- Časová náročnosť102 hodin
- Cena inštalácie11 794,62 EUR s DPH
Toyota Camry - SQ audio systém
Toyota Camry a náročná sound quality inštalácia, na ktorej sme pracovali cez 100 hodín. Oslovil nás veľmi náročný klient, ktorý mal úplne presnú predstavu o výsledku ozvučenia jeho vozidla. Klient s vycibreným sluchom a obrovskými nárokmi nielen na kvalitu zvuku, ale aj samotné prevedenie inštalácie so zameraním na nekompromisný zvukový zážitok v danom rozpočte. Pri plánovaní inštalácie sme museli vziať do úvahy nielen výber vhodných komponentov, ale aj správnu lokáciu reproduktorov s využitím hneď niekoľkých netradičných riešení. Bolo nevyhnutné upraviť A-stĺpiky pre presné smerovanie výškových reproduktorov aj originálne mriežky továrenských stredových reproduktorov v palubnej doske pre zaistenie optimálnej zvukovej scény a frekvenčnej odozvy reproduktorov. Spoločne s klientom sme sa rozhodli aj pre inštaláciu hneď dvoch subwooferov. Jeden našiel svoje miesto v batožinovom priestore a druhý v interiéri vozidla s cieľom dosiahnutia plného frekvenčného pásma nízkych kmitočtov. Z komponentov sme zvolili trojpasmový systém tradičného talianskeho výrobcu Steg z druhého najvyššieho radu Master Stroke a to nielen pre jeho veľmi vysokú kvalitu zvuku, ale aj decentný dizajn vhodný pre túto inštaláciu. Veľkým lákadlom bol aj stredový reproduktor s priemerom 100 mm, ktorý predstavuje ideálny rozmer pre reprodukciu stredných frekvencií. Vďaka úprave pomocou laminátu, MDF krúžkom vyrobeným na CNC a potiahnutím do koženky vhodnej farby sa nám podarilo implementovať stredové reproduktory do palubnej dosky bez výrazného zásahu do interiéru vozidla. Dôležitou súčasťou inštalácie je aj špičkový šesťkanálový zosilňovač Zapco analógovej triedy A/B, ktorý poskytuje reproduktorom verný zvuk a zároveň nekonečný výkon. Spoločnosť mu robia ďalšie dva zosilňovače rovnakého výrobcu určené pre spomínané dva subwoofery špičkového amerického výrobcu JL Audio. Už tradične volíme pri našich pokročilých inštaláciách DSP procesor Helix od nemeckých majstrov zvuku z Audiotec-Fischer na nastavenie zvuku. Samozrejmosťou pri takej inštalácii je aj špičková kabeláž z OFC medi pre zaistenie prenosu zvuku v bezstratovej kvalite. Nenechali sme nič náhode a automobil sme tiež kompletne vytlmili pre zamedzenie všetkých vibrácií a nežiaducich zvukov, ktoré by mohli ovplyvniť požadovaný hudobný zážitok. Na záver inštalácie prichádza možno to najdôležitejšie. Meranie zvuku profesionálnym meracím systémom JL Audio Max s 5 mikrofónmi, ktorý umožní po odbornom nastavení prispôsobenie zvuku nielen poslucháčovi, ale predovšetkým tomuto konkrétnemu automobilu so všetkými prekážkami tohto pre zvuk nedokonalého prostredia. Zmerané výsledky teda nastavíme v programe DSP procesora, zvuk detailne doladíme podľa našich preferencií a následne nás čaká ešte finálna úprava s naším náročným klientom. Aby takáto inštalácia mala svoj zmysel, bolo dôležité zvoliť aj nový zdroj signálu. Továrenská jednotka síce ponúka jednoduché a intuitívne ovládanie, avšak viac či menej ovplyvňuje výsledný zvuk aj pri jeho precíznom nastavení. Ideálnou voľbou je použitie externého hi-res prehrávača, ktorý umožní bezstratové počúvanie hudby v maximálnej kvalite. Druhým riešením je inštalácia Hi-Res Bluetooth modulu, ktorý zaistí podobnú službu cez váš smartphone. V oboch prípadoch môžete využiť vlastnú zbierku hudobných súborov, prípadne niektorú zo streamovacích služieb ako je Tidal. Výsledok inštalácie? Zvuk pre veľmi náročných poslucháčov, ktorý umožní skutočne dych vyrážajúci hudobný zážitok so všetkými detailmi, aké autor nahrávky zamýšľal. A zároveň zvuk, vďaka ktorému zažijete emócie, ktoré hudba dokáže priniesť. A občas aj so zimomriavkami na tele. Viac informácií sa dozviete v našej fotoreportáži.
Zobraziť produkty >Skryť produkty >Fotoreportáž
Najprv sa pozrime na všetky produkty, ktoré budeme inštalovať do tohto automobilu. Špičkový 3pásmový reproduktorový systém Steg, celkom 3 zosilňovače Zapco, DSP procesor Helix a 2 subwoofery JL Audio. Všetky komponenty veľmi vysokej kvality a pred nami je náročná úloha ich všetky zladiť do zvukovo perfektného celku.
Pre ozvučenie tejto Toyoty Camry sme vybrali 3pásmový systém talianskeho výrobcu Steg z druhého najvyššieho modelového radu Master Stroke. Reproduktory tohto radu zaujmú najmä svojou kvalitou zvuku, ale aj jednoduchým a moderným dizajnom, ktorý sa perfektne hodí pre potreby tejto inštalácie. Set sa skladá z hodvábnych 25 mm výškových reproduktorov, 100 mm stredových reproduktorov a 165 mm basových reproduktorov. Pokiaľ by sme mali vyzdvihnúť jeden z komponentov, tak to budú stredové reproduktory, ktoré vďaka svojim rozmerom a nízkej rezonančnej frekvencii dokážu zahrať aj nižšie stredné frekvencie v excelentnej kvalite.
Vynikajúci zvuk a vysoký výkon 3pásmovému reproduktorovému systému poskytne špičkový zosilňovač Z-150.6 SP z druhého najvyššieho radu amerického výrobcu Zapco. Analógová trieda A/B je prakticky povinnosťou pre také kvalitné ozvučenie a prináša oproti digitálnym zosilňovačom výrazne vernejší zvuk, ktorý pri tejto inštalácii bezpodmienečne potrebujeme. Spoločnosť tejto omrvinke budú robiť dva monobloky rovnakého výrobcu, ktoré sa postarajú o výkon subwooferov. Na účely tejto inštalácie sme zvolili pokročilý DSP procesor Helix vyššieho radu Pro od nemeckých majstrov z Audiotec-Fischer. Vďaka nemu budeme schopní zvuk v tomto automobile detailne naladiť, aby poskytoval majiteľovi vozidla požadovaný výsledok.
V tejto inštalácii použijeme hneď dva subwoofery od JL Audio, ktoré budú plniť odlišnú funkciu. Pozeráte sa na nádherný kúsok s priemerom 13" a výkonom 500 W RMS, ktorý bude umiestnený v plochej ozvučnici v batožinovom priestore a postará sa o reprodukciu tých najnižších kmitočtov. Druhý subwoofer bude umiestnený v prednej časti vozidla a jeho úlohou bude doplniť stredobasy vo dverách o frekvencie, ktoré z kufra nebude schopný hlavný subwoofer zahrať. Cieľom takéhoto riešenia je dosiahnuť plné frekvenčné pásmo, čo umožní dych vyrážajúcu kvalitu zvuku s vynikajúcou dynamikou.
Keďže si majiteľ neprial inštaláciu dizajnového typu so zástavbou v batožinovom priestore, zvolili sme pre umiestnenie hlavného 6kanálového zosilňovača Zapco a DSP procesora Helix hornú časť kufra. Tieto komponenty tu nie sú prakticky vidieť a nezaberajú žiadne miesto v batožinovom priestore. Samozrejmosťou je vysoko kvalitná kabeláž z OFC medi vybavená efektívnymi a zároveň efektnými opletmi.
Druhý zosilňovač, ktorý poskytuje dostatočný výkon pre hladný subwoofer JL Audio, sme inštalovali do dôkladne vytlmenej bočnice kufra. Keďže ide o digitálny monoblok s vysokou účinnosťou, tak mu tieto stiesnené priestory nerobia žiadny problém. Na prepojenie všetkých zosilňovačov s DSP procesorom Helix sme použili veľmi kvalitné signálové káble Harmonic Harmony. Ide o výrobcu, ktorý sa úzko špecializuje na high-end kabeláž a v tomto prípade sme zvolili vstupný rad Acapella.
Subwoofer séria TW5 od JL Audio sme do batožinového priestoru umiestnili v originálnej plochej ozvučnici, ktorá je presne navrhnutá pre tento model. Tento 13" veľký subwoofer je schopný zahrať aj tie najnižšie frekvencie, v tomto prípade sme ho naladili od 27 Hz po 50 Hz. Skúsenosti nám ukazujú, že z batožinového priestoru subwoofer hrá optimálne práve v podobnom frekvenčnom rozsahu. Aj preto sme pre túto inštaláciu zvolili aj druhý subwoofer v interiéri, ktorý lepšie reprodukuje vyššie frekvencie.
Presunieme sa ďalej do interiéru automobilu. Pod sedačku spolujazdca inštalovali tretí zosilňovač od Zapco, ktorý je určený na pohon predného subwoofera JL Audio. Po nastavení sedačky do bežnej polohy zosilňovač nie je vidieť a neprekáža ani prípadným cestujúcim na zadných sedačkách.
Teraz sa už pozeráte na predný subwoofer JL Audio modelového radu TW1 s priemerom 10". Ľahko sme upravili originálnu ozvučnicu, aby subwoofer mohol hrať smerom dole, čo je pre tieto účely vhodnejšie smerovanie. Na finálnu pozíciu subwoofera sa môžete pozrieť na nasledujúcej fotografii. Umiestnenie subwoofera sme samozrejme vybrali po konzultácii so zákazníkom a zvolili najvhodnejšiu pozíciu z hľadiska jeho potrieb aj daného rozpočtu.
A aký je vlastne význam inštalácie druhého subwoofera? Ak hlavný subwoofer v batožinovom priestore optimálne zahrá frekvencie po 50 Hz, tak druhý subwoofer v interiéri sme naladili od 50 do 80 Hz, v ktorých predvedie to najlepšie zo svojich kvalít. A od 80 Hz vyššie už hrajú stredobasové reproduktory vo dverách. Získali sme tak plné frekvenčné pásmo nízkych kmitočtov.
Pokiaľ by jeden zo subwooferov prekážal cestujúcim alebo pri ceste na nákup či dovolenku, je možné ho vďaka rýchlospojke kedykoľvek ľahko odpojiť a odobrať z automobilu. Na prianie zákazníka môžeme aj vytvoriť špeciálny preset na počúvanie hudby bez subwoofera.
Jedným z hlavných cieľov tejto inštalácie bolo tiež zaistiť optimálnu lokáciu výškových a stredových reproduktorov. Továrenské umiestnenie bolo úplne nevyhovujúce a preto sme sa museli pustiť do náročnej práce. A na jej výsledok sa pozeráte na tejto fotografii. Originálne mriežky pre malý stredový reproduktor sme pomocou laminátu kompletne prerobili tak, aby pojali veľký stredový reproduktor Steg MSS 3 a zároveň perfektne ladili s palubnou doskou. A to nielen farbou a štruktúrou koženky, ale samozrejme aj naviazaním na krivky palubnej dosky. Táto lokácia je navyše ideálna pre reprodukciu stredných frekvencií, v čom stredový reproduktor Steg s priemerom 100 mm doslova exceluje.
Tiež výškové reproduktory Steg MSS1 našli svoju novú lokáciu v A-stĺpiku tak, aby boli perfektne smerované na poslucháčov. To zaistí optimálnu zvukovú scénu a frekvenčnú odozvu, ktorú následne doladíme na DSP procesore. Pôvodné plastové stĺpiky sme upravili pomocou laminátu a potiahli do látky podobnej stropnici.
Ešte pohľad na kabínu zo zadného priestoru. Môžete si všimnúť smerovanie výškových reproduktorov, ktoré podľa jednej z metód smerujú do stredu medzi opierkami sedadiel. Tým zvuk výškových reproduktorov veľmi dobre pripravíme na ďalšiu fázu v podobe merania frekvenčnej odozvy a následného naladenia na DSP procesore.
V interiéri ešte zostaneme. Dôležitou súčasťou inštalácie je aj ovládač DSP procesora, ktorý sme s malou pomocou 3D tlačiarne umiestnili do držiaka na nápoje, kde je vždy po ruke poslucháčovi. Helix Conductor je nevyhnutným pomocníkom pre zmenu hlasitosti, voľbu zdroja signálu, výber zvukového presetu a ďalších nastavení. Plusom je aj ergonomický a veľmi vydarený dizajn.
Zdroj je alfou a omegou každej takej inštalácie. V tomto prípade je možné zvoliť medzi hi-res prehrávačom, mobilným telefónom a hlavnou jednotkou auta. Majiteľ je veľký audiofil a určite zostane výhradne pri Hi-Res prehrávači, čo nám robí samozrejme radosť. DSP procesor je možné doplniť aj o hi-res Bluetooth modul Helix, vďaka ktorému je možné bezdrôtovo streamovať hudbu v hi-res rozlíšení. Počúvanie v takej kvalite je možné aj cez hlavnú jednotku (USB, Android Auto alebo Apple Carplay), avšak v tomto prípade je zvuk aj napriek našej maximálnej snahe ovplyvnený továrenskou jednotkou. V prípade takto kvalitných inštalácií je teda pre ten najkvalitnejší zážitok vhodné využívať iný zdroj ako hlavnú jednotku. Pre každý zdroj je samozrejme nevyhnutné vlastné meranie a nastavenie zvuku.
Na tejto fotografii môžete vidieť upravené továrenské mriežky stredových reproduktorov pred čalúnením a osadením nového stredového reproduktora Steg. Pôvodný otvor pre malé reproduktory sme viac ako dvakrát zväčšili a mriežku upravili s pomocou laminátu a MDF krúžku vyrobeného na CNC tak, aby po potiahnutí koženkou čo najlepšie zapadla do pôvodného interiéru.
Podobný osud čakal aj na A-stĺpiky. V nich boli pôvodne umiestnené malé výškové reproduktory príplatkového ozvučenia JBL. Stĺpiky sme opäť prerobili a pripravili pre 25 mm výškové reproduktory Steg nasmerované na poslucháčov. Následne došlo k čalúneniu do automobilovej látky podobnej stropnici.
Táto inštalácia je netradičná aj z hľadiska odhlučnenia. Pre dvere sme zvolili vysoko účinný antivibračný materiál Comfortmat Extreme s hrúbkou 3,5 mm, ktorý u nás poznáte predovšetkým z odhlučnenia podlahy v najvyššej konfigurácii. Extreme dokonale pohltí všetky vibrácie od reproduktorov Steg a spevní tenký plech dverí.
Iba za reproduktor následne lepíme materiál Comfortmat Tsunami, ktorý má jednu veľmi zaujímavú funkciu a to absorpciu stojatého vlnenia za stredobasovým reproduktorom. Vďaka tomu sa zvuk neodráža od plechu dverí, ale je pohltený materiálom, čo vedie k znateľnému zlepšeniu zvuku. Comfortmat Tsunami je úplne vodeodolný, nenasáva vlhkosť a vďaka extrémne priľnavej vrstve nehrozí jeho odlepenie.
Teraz sa pozeráte na tretiu vrstvu tlmenia dverí a v hlavnej úlohe je opäť Comfortmat Extreme, ktorý s prehľadom zamedzí všetkým vibráciám, ktoré stredobasový reproduktor spôsobuje. Okolo stredobasového reproduktora lepíme vodotesné krúžky z peny s uzavretými bunkami, ktoré tesnia k plastovej výplni dverí a sústreďujú všetku zvukovú energiu do interiéru vozidla, namiesto toho, aby sa odrážala vo vnútri výplne dverí. To vedie k znateľnému zlepšeniu zvuku stredobasu.
Plastové výplne dverí opatrujeme ďalšími dvoma vrstvami - opäť antivibračným materiálom a následne penovým materiálom Comfortmat Soft Wave Expert s hrúbkou 15 mm. Táto flexibilná pena s tvarovou pamäťou sa lepí na plastové čalúnenie dverí z dôvodu zamedzenia škrípania a vŕzgania nielen plastov, ale aj drôtov a ďalších komponentov vo vnútri dverí a dodatočne aj zníži hluk tejto oblasti.
Pri tejto inštalácii sme nemohli nič podceniť a preto došlo aj ku kompletnému vytlmeniu vozidla. Zámerne volíme slovo vytlmenie namiesto odhlučnenia, pretože nám išlo primárne o vylepšenie akustických podmienok pre nové ozvučenie. Teda predovšetkým o pevnú karosériu bez vibrácií, k čomu postačí iba prvá vrstva odhlučnenia v podobe špičkového antivibračného materiálu Comfortmat Extreme, ktorý pri svojej hrúbke iba 3,5 mm poskytuje akustický stratový činiteľ (MLF) 0,63 jednotiek. To z neho robí najúčinnejší antivibračný materiál na trhu s hrúbkou do 4 mm.
Rovnaký postup sme praktizovali aj v batožinovom priestore, kde sme si opäť vystačili s materiálom Comfortmat Extreme. Ten sa skladá z dvoch druhov tmelov oddelených hliníkovou fóliou. Tmel v spodnej vrstve si po vychladnutí zachová svoju pohyblivosť a zachytí nízkofrekvenčný hluk šíriaci sa po podlahe. Prvá vrstva hliníkovej fólie potom odráža časť hluku späť a nepúšťa ho do interiéru. Potom prichádza na rad bitúmenová vrstva, ktorá po vychladnutí na úroveň izbovej teploty zatvrdne a plní rolu pevného panciera. A posledné slovo má vonkajšia fólia. Tento premyslený mix dôkladne odfiltruje všetky vibrácie a nízkofrekvenčný hluk ako žiadny iný materiál na trhu.
Comfortmat Extreme sme použili výnimočne aj na strop, vďaka čomu sa karoséria stane dokonale pevnou, zníži sa okolitý hluk a sú takmer vylúčené akékoľvek vibrácie a ďalšie zvuky, ktoré by mohli znepríjemniť zvukový zážitok.
Nastáva čas na dôkladné meranie zvuku, ktoré vykonávame pomocou profesionálneho meracieho systému JL Audio Max-Kit. Vďaka prepracovanému systému s piatimi kalibrovanými mikrofónmi umožní JL Audio Max-Kit s maximálnou presnosťou zmerať frekvenčnú odozvu a fázu reproduktorov, oneskorenie signálu aj továrensky nastavený zvuk. Práve správne nastavenie oneskorenia signálu patrí k najdôležitejším parametrom ozvučenia vozidla. JL Audio Max-Kit vďaka frekvenčným impulzom zistí presný čas oneskorenia zvuku od reproduktora do mikrofónov na základe výpočtu a porovnania s referenčným signálom zariadenia, čo umožní prakticky dokonalé nastavenie oneskorenia signálu.
Na tejto fotografii môžete vidieť priebeh merania frekvenčnej odozvy jedného z reproduktorov. Po každom jednotlivom meraní, ktorých býva dokopy aj niekoľko desiatok, sa upraví v programe DSP procesora EQ krivka meraného reproduktora. Tento postup sa opakuje tak dlho, kým sa nepodarí získať lineárnu odozvu reproduktorov, čo umožní ich prirodzený prejav. Meranie aj nastavenie všetkých reproduktorov je časovo náročný úkon, ale zároveň ide o jedinú cestu k skutočne kvalitnému a vernému zvuku.
Po každom meraní nastavíme pre konkrétny reproduktor priestorovú korekciu ekvalizéra v programe DSP procesora. Na fotografii môžete vidieť výsledné ekvalizačné krivky všetkých reproduktorov dohromady. Všimnite si teda, že každý z reproduktorov má odlišnú výslednú EQ krivku. Ako môžete vidieť na krivkách, tak aj reproduktory v takmer dokonalej lokácii je nevyhnutné ekvalizovať na dosiahnutie optimálneho zvuku. Na DSP procesore nastavíme aj časové korekcie, pásmové priepusty, úrovne, typy filtra a ďalšie dôležité funkcie. To nám umožní, aby v skladbe vynikol každý detail, ktorý interpret zanechal na nahrávke a hudobná scéna sa z dverí presunula priamo pred vás.
Podobné montáže
Prezrite si podobné realizácie z našej montážnej dielne
10 rokov skúseností
S montážami ozvučenia a odhlučnenia vozidiel sme začali už v roku 2013 a za ten čas našou dielňou prešlo niekoľko tisíc vozidiel. Vďaka tomu sme získali veľké množstvo nenahraditeľných skúseností, ktoré uplatňujeme aj pri inštalácii do vášho vozidla.
Trhom preverené značky
Pracujeme výhradne s produktmi výrobcov, ktorí predstavujú aktuálnu svetovú špičku v danom odbore. Môžete sa teda spoľahnúť na veľmi vysokú kvalitu, bezproblémovú funkčnosť, skladovú dostupnosť aj rýchly záručný a pozáručný servis.
8 skúsení montážni technici
Máme stabilný team 8 skúsených technikov, ktorí môžu všetci zároveň pracovať na vašom aute. Vďaka tomu zvládneme väčšinu inštalácií počas 1 pracovného dňa. Auto nám teda o 8 hodine ráno pristavíte a o 17 hodine odchádzate.
Moderná montážna dielňa
Na našej montážnej dielni s rozlohou 120 m2 môžu byť v rovnakom čase až 4 vozidlá, čo nám umožňuje pracovať na niekoľkých inštaláciách denne a skrátiť čakacie obdobie na montáž. Špičkové vybavenie dielne zaručuje tú najlepšiu starostlivosť o vaše vozidlo.
Náhradné vozidlo VW Golf VII
Počas montáže si môžete zapožičať naše firemné vozidlo Volkswagen Golf VII a využiť vozidlo podľa vašich potrieb. Môžete si napríklad urobiť výlet po okolí Brna. Zapožičanie a pohonné hmoty sú úplne zadarmo a platíte iba za prejdené kilometre.
Záruka na našu inštaláciu
U nás sa nemusíte obávať reklamácií ani po zákonnej záručnej dobe. Nami dovážaným inštalovaným produktom natoľko dôverujeme, že na ne poskytujeme päťročnú záruku. Inštaláciou teda naše služby zďaleka nekončia.
Potrebujete sa na niečo opýtať?
Zavolajte nám na našu zákaznícku linku, napíšte email, alebo využite online formulár.
+420 607 383 838info@ahifi.sk