V roku 2024 taliansky výrobca ESB Audio predstavil dlho očakávané reproduktory modelového radu 9000 (Novemila), ktoré aktuálne v rámci portfólia ESB zaujímajú samotný vrchol ponuky. Reproduktory série Novemila sa hrdo hlásia do high-end segmentu a patria bezpochyby k technologicky najvyspelejším reproduktorom do auta na dnešnom trhu. A treba dodať, že aj k tým najkrajším! Ich dizajn, spracovanie a použité materiály zreteľne naznačujú, že tu ide o niečo výnimočné. O kvalite zvuku týchto reproduktorov nemožno pochybovať. Už nižší modelový rad 8000 (Ottomila) patrí k tomu najlepšiemu na dnešnom trhu, o čom svedčí aj ocenenie "Best product" od prestížnej organizácie EISA Award 2020 - 2021 v kategórii reproduktorov do auta. A séria Novemila nasadzuje latku ešte oveľa vyššie. Napokon o tom sa budete môcť presvedčiť na vlastné uši, pretože sme sa rozhodli pre trojpásmový systém ESB série 9000 do nášho predvádzacieho automobilu, na ktorom momentálne pracujeme.
Krátko o ESB audio
História ESB Audio spadá až do roku 1972, kedy bola oficiálne táto talianska značka založená. ESB patrí medzi najslávnejších výrobcov reproduktorových sústav druhej polovice 20. storočia a počas svojej bohatej histórie uviedli na trh množstvo inovatívnych technológií a mnoho high-end produktov z oblasti domácej audio techniky, ktoré dosiahli obrovský celosvetový úspech. Reproduktorové sústavy ESB predbehli svojou kvalitou aj vtedajšiu špičku v podobe amerických výrobcov Acoustic Research alebo JBL a stanovili nové štandardy kvality zvuku. Na veľký dopyt v ESB rýchlo reagovali a v roku 1978 bolo postavené nové sídlo firmy s celkovou plochou 14 tisíc m². Vďaka sprevádzkovaniu supermoderného sídla s pravdepodobne najväčšou bezodrazovou komorou vtedajšej doby produktivita rýchlo rastie na tisíc reproduktorov za jeden deň. Závratný rast výroby je však sprevádzaný aj nemenej dôležitým rastom kvality a vývoja nových technológií. Na základe získaných skúseností sa v roku 1984 začali inžinieri ESB zaoberať výskumom zameraným na optimalizáciu zvuku v automobilovom prostredí a o dva roky neskôr zahájili výrobu prvých reproduktorov do auta. Vďaka veľkému úspechu sa v ESB začali čoraz viac zameriavať na automobilový priemysel a jeho náročné výzvy. Car Audio začína byť fenoménom vtedajšej doby a v roku 2005 bola založená v meste Aprilia, kde ESB sídli, škola zameraná výhradne na ozvučenie vozidiel. Vtedy padlo aj definitívne rozhodnutie opustiť svet domáceho audia a venovať sa výhradne ozvučeniu vozidiel. V súčasnosti ESB patrí spolu s americkým výrobcom audiofilných zosilňovačov a DSP procesorov Zapco pod taliansku spoločnosť Arpa Group. Portflolio značky teraz zahŕňa celkom 8 múdro navrhnutých modelových radov, ktoré umožnia vstup do cenovo dostupného sveta "sound quality" a pri vyšších radoch uspokojí ucho aj najnáročnejšieho audiofila. Za nás momentálne ide snáď o najprogresívnejšieho výrobcu reproduktorov do auta na súčasnom trhu, ktorému veštíme skvelú budúcnosť. A pýtate sa, či v budúcnosti budú uvedené na trh opäť domáce reproduktory ESB? Podľa zakladateľa Vincenza Biaselly je to pravdepodobné, ale bude potrebný rovnako inovatívny a revolučný projekt, ako v prípade vtedajšieho radu 7. Príchod modelového radu 9000 pre automobily je tak možno prvým nesmelým náznakom toho, že sa už niečo také chystá.
Keď sa dizajn skĺbi s technológiami
Reproduktory radu Novemila sú doslova preplnené najnovšími technológiami a exkluzívnymi materiálmi. Čo si však zrejme všimnete na prvý pohľad, je nádherný dizajn reproduktorov radu 9000, ktorý sa spoločne s najmodernejšími technológiami spája v pomerne neobvyklej estetike. Materiálom dominuje karbón a hliník v elegentných sivých tónoch, ktoré spolu s precíznym talianskym dizajnom definujú tieto nádherné reproduktory. Výnimočný kvetinový tvar okolo membrány výškového reproduktora a tiež na košoch basového a stredového reproduktora však nevznikol iba z estetického hľadiska. Je výrazom inovácie, ktorá umožní, aby akustický lom na okrajoch výškových reproduktorov bol menej výrazný a prispôsobí sa dizajnu reproduktorov. Analógiu môžete nájsť v nových motoroch Rolls-Royce pre najmodernejšie lietadlá, ktoré disponujú rovnakým tvarom na zadnej hrane. Presne tam, kde vychádza vzduch a tvorí sa hlavná turbulencia. S novou konštrukciou tieto motory dosiahli veľké výhody ako je zníženie hluku v kabíne o 10 dB a zároveň zníženie spotreby paliva o 10 %. Nejde však len o náhodnú podobnosť. Konštrukcia reproduktorov ESB aj motorov Rolls-Royce vychádzajú z rovnakého predpokladu a to znížiť nežiaduce vlastnosti zvuku na okraji reproduktorov, respektíve motorov a efektívne smerovať prúdenie vzduchu von. V ESB technológie vychádzajúce z vyššie uvedeného nazvali FCA a TCA systém. Prvý spomínaný systém predstavuje špeciálnu konštrukciu pre riadenie prúdenia vzduchu, ktorá zaisťuje kontrolovateľné a rýchle uvoľňovanie energie nahromadené pri pohybe membrány bez toho, aby dochádzalo k trvalým osciláciám. To prispieva k presnejšej a vernejšej odozve na zdroj zvuku a k presnosti a celkovej kvalite zvukového zážitku. Systém TCA pre reguláciu spätného prúdenia vzduchu zase znižuje turbulencie a hluk a riadi tlmenie kaloty dávkovaním prietoku vzduchu. Obe tieto technológie nájdete pri výškových reproduktoroch radu 9000, technológiu TCA potom disponujú aj stredové reproduktory. To sú však len jedny z mnohých exkluzívnych technológií, ktoré nájdete v modelovom rade 9000 a podrobne sa im budeme venovať v ďalších častiach tohto článku. Teraz si však predstavme jednotlivé komponenty.
Celkom 6 komponentov pre variabilné možnosti inštalácie
Dnešné moderné automobily sú čoraz viac technologicky vyspelé a z hľadiska nášho odboru aj veľmi náročné na akékoľvek audio úpravy. Je potrebné myslieť nielen na nevhodné umiestnenie reproduktorov, ale aj na ich veľkosť, tvar a ďalšie prekážky v interiéri vozidla na ceste za audiofilným zážitkom. V ESB však mysleli na všetko a uviedli na trh celkom šesť komponentov, ktoré je možné vďaka inteligentným riešeniam využiť prakticky v každom automobile. V ponuke tak nájdete stredobasové reproduktory so štandardným rozmerom 165 mm, dva modely stredových reproduktorov s priemerom 100 a 75 mm a rovnako tak dva typy výškových reproduktorov s kalotou s priemerom 28, respektíve 25 mm. U série 9000 je dostupná aj unikátna dvojpásmová jednotka UMA (v taliančine Unità Medio Alta), ktorej súčasťou je ako výškový, tak aj stredový reproduktor. Tento špeciálny komponentný menič je konceptom zrodeným už v 70. rokoch, keď slávil obrovský úspech v rámci ozvučenia domácností. Cieľom tejto jednotky je sústrediť stredné a výškové reproduktory do jediného virtuálneho bodu, čo minimalizuje fázové oneskorenia a nepravidelnosti v bode prechodu. Reproduktor sa skladá z 25 mm výškového reproduktora 75 mm stredotónového reproduktora s odlišným prachovým krytom, aby mal stredotónovú funkciu (nie širokopásmovú) a nerušil frekvenciu výškového reproduktora. Z ponúkaných modelov si teda ľahko poskladáte tie najvhodnejšie pre konkrétny typ inštalácie:
- ESB Audio 9.6W - stredobasové reproduktory, Ø 165 mm, 180 W RMS, 88,5 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.3M - stredové reproduktory, Ø 75 mm, 100 W RMS, 88,3 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.4M - stredové reproduktory, Ø 100 mm, 120 W RMS, 87,6 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.1T-25 - výškové reproduktory, Ø 25 mm, 100 W RMS, 91 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.1T-28 - výškové reproduktory, Ø 28 mm, 100 W RMS, 90 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.UMA - 2pásmová jednotka, Ø 25 + 75 mm, 100 W RMS, 91 + 88,3 dB 1W/1m, 4 Ω
Výškové reproduktory ESB Audio 9.1T-28 / 25
V ponuke série Novemila nájdete hneď dva typy výškových reproduktorov, ktoré sa líšia priemerom kaloty, inštalačným príslušenstvom a niekoľkými ďalšími parametrami aj technológiami. Hlavným dôvodom na vytvorenie dvoch modelov bolo predovšetkým vyhovieť rôznym typom automobilov. V tých najmodernejších je totiž obvykle veľmi málo miesta a na továrenské pozície je často náročné inštalovať rozmerné výškové reproduktory. Aj preto v ESB okrem tradičného výškového reproduktora ESB Audio 9.1T-28 s kalotou s priemerom 28 mm a vonkajším priemerom necelých 50 mm vyvinuli aj výrazne kompaktnejšiu verziu ESB Audio 9.1T-25 s vonkajším priemerom iba 38 mm! Také výškáče už je možné inštalovať bez problémov do všetkých typov automobilov a to bez straty špičkovej kvality zvuku. Väčšinu ďalších technologických aj designových riešení majú teda oba typy výškových reproduktorov spoločných. Pravdepodobne na prvú dobrú vás zaujme nádherný a neopozeraný dizajn. Nejde však iba o vyjadrenie talianskej estetiky, ale má svoje opodstatnenie. Tento dizajn umožňuje dosiahnutie dokonalej rozmerovej stability a zaisťuje perfektné spojenie všetkých dielov s veľmi nízkymi toleranciami, čo znižuje skreslenie a zlepšuje výkon. Špeciálny tvar prednej časti výškového reproduktora vylepšuje reprodukciu do strán, znižuje odraz od skiel automobilu a vytvára ideálne podmienky pre širší uhol počúvania. Membrána je vyrobená z ľahkého polopriehľadného hodvábu, ktorý je dokonalou kombináciou ľahkosti a pevnosti a v dnešnej dobe je pravdepodobne tým najvhodnejším materiálom pre extrémne realistickú hudobnú reprodukciu. Kalota je impregnovaná živicou s integrovaným odpružením a je vyrobená z jedného kusu, ktorý zahŕňa aj zavesenie. To výrazne znižuje hmotnosť a umožňuje výškovému reproduktoru dosiahnuť veľmi vysoké frekvencie. Absencia spojov zabraňuje rozpadu a rôznym vibračným javom. Medzi exkluzívne technológie patrí FCA a TCA systém, o ktorom sme písali vyššie. Faradayov medený krúžok pomáha znižovať indukčnosť kmitacej cievky pre minimálny odpor pri vysokých frekvenciách, čo zaisťuje lepšiu vysokofrekvenčnú odozvu, ktorá reproduktoru umožňuje lepšie a presnejšie reprodukovať vysokofrekvenčný zvuk. Zníženie indukčnosti tiež prispieva k lepšiemu zvládaniu rýchlych prechodov zvukových signálov. Vysoko kvalitný neodymový magnet výškového reproduktora zaisťuje obrovskú magnetickú silu aj po hodinách používania, kedy bude výškový reproduktor horúci. Reproduktor obsahuje aj sekundárny alebo nadradený magnet, ktorý slúži na stabilizáciu a reguláciu magnetického toku a jeho sústredenie iba pred cievkou, čím sa zvyšuje účinnosť, zvládnuteľný výkon, skreslenie a šírku pásma. Špeciálna konštrukcia tejto magnetickej zostavy zaisťuje, že siločiary sú sústredené presne tam, kde je to potrebné bez toho, aby dochádzalo k únikom. Veľká pozornosť bola venovaná aj telu, ktoré je vytvorené pomocou veľmi presných CNC strojov za účelom veľmi malých tolerancií na zvýšenie účinnosti a výkonu. Veľká plocha pomáha znižovať teplotu, aby mohol výškový reproduktor bezpečne fungovať. Všetky magnetické skupiny boli navrhnuté s pomocou sofistikovaného FEM softvéru za účelom optimalizácie výkonu a zníženia skreslenia. Kmitacia cievka je veľmi ľahká a môže pracovať ľahko nad 20 kHz a zaručuje rýchlu prechodovú odozvu a veľmi prirodzený zvuk. Pri výrobe bolo myslené na všetko a za zmienku stojí aj čisto prírodný plstený prstenec umiestnený tesne nad rámom kaloty, ktorý pomáha tlmiť odrazy pre lepšie zaostrenie zvukovej scény. Pre rozmernejšie výškové reproduktory ESB 9.1T-28 nájdete v balení aj inštalačný krúžok s priemerom 95 mm. Ten je vyrobený z hliníka obrábaného na CNC a zaisťuje opticky zladenú inštaláciu v kombinácii so stredovými reproduktormi radu 9000. Oproti tomu výškové reproduktory ESB 9.1T-25 sú zamerané opačne. Menšia kalota nemá okolo závesu takmer žiadny dodatočný priestor a vďaka tomu majú tieto tweetry extrémne malé rozmery, čo je vhodné pri skrytých inštaláciách s originálnym OEM lookom. Na tento účel slúži aj celkom 8 dielov montážneho príslušenstva pre variabilnú inštaláciu do rôznych inštalačných lokácií.
Stredové reproduktory ESB Audio 9.4M / 9.3M
Taktiež u stredových reproduktorov nájdete dva odlišné varianty, ktoré ocenia najmä nároční audiofili, pre ktorých je rozmer 100 mm stredového reproduktora doslova alfou a omegou kvalitného ozvučenia. A na trhu je len veľmi malé množstvo takýchto stredových reproduktorov. ESB Audio 9.4M tak predstavujú pokročilejší z dvoch variantov stredových reproduktorov radu 9000, tým druhým je ESB Audio 9.3M. Jednotlivé modely sa líšia, ako ich názov napovedá, priemerom membrány (100 mm vs 75 mm) a niekoľkými ďalšími parametrami i technológiami. Na druhú stranu majú veľa technologických aj designových riešení spoločných. Začneme opäť, ako inak, než designom. Karbónová membrána, krásny kôš v kvetinovom dizajne s matnou povrchovou úpravou a navyše luxusná mriežka z hliníka opracovaného na CNC. Membrána je vyrobená z vákuovo a autoklávovo lisovaného vysokopevnostného karbónu. Snáď neexistuje ideálnejšia kombinácia ľahkosti a tuhosti na vyváženie výchyliek membrány pri nízkych a veľmi vysokých frekvenciách. Táto technológia sa v reproduktoroch kvôli svojej cene používa len zriedka, prináša však obrovské výhody čo sa týka prirodzenosti reprodukcie a vysokej dynamiky pri prechodových javoch. Súčasťou membrány je laminovaná hliníková prachovka, ktorá pomáha rozšíriť frekvenčnú odozvu tohto stredobasového reproduktora smerom nahor a jej tvar a veľkosť pomáhajú vyrovnávať a linearizovať frekvenčnú odozvu. Záves z NBL gumy má tvar navrhnutý tak, aby zaisťoval veľmi plynulý pohyb s nízkym vybočením, ktorý sa s blížiacim sa limitom stáva stále kontrolovanejším. Aj to prispieva k tomu, že je tento reproduktor mimoriadne dynamický a schopný zvládnuť veľké výkony. Za zmienku stojí aj práškovo lakovaný kôš reproduktora z hliníkového odliatku, ktorý kladie veľmi malý odpor pri prechode vzduchu a jeho tvar znižuje vibrácie a rezonancie. Dvojica veľkých neodymových magnetov je odolná voči vysokým teplotám a predstavuje jeden z najvýkonnejších magnetových systémov pre stredotónový reproduktor tejto veľkosti na trhu. Magnety zaisťujú enormnú magnetickú silu aj po hodinách hrania a generujú neuveriteľnú hnaciu silu pre dokonalé ovládanie cievky, vysokú rýchlosť prechodovej odozvy a umožňuje výrazne zmenšiť veľkosť a objem magnetického motora. Medzi exkluzívne technológie reproduktorov radu 9000 patrí TCA systém. Ten riadi prúdenie vzduchu pohybujúceho sa membránou a vytvára aperiodický tlmiaci odpor. To znamená, že uvoľňovanie energie nahromadené pri pohybe membrány prebieha kontrolovane a rýchlo bez toho, aby vznikali trvalé oscilácie. To prispieva k presnejšej a vernejšej odozve na zdroj zvuku a k presnosti a celkovej kvalite zážitku. Medený krúžok umiestnený vo vzduchovej medzere pomáha znižovať indukčnosť kmitacej cievky, takže pri vysokých frekvenciách kladie minimálny odpor. To znamená lepšiu vysokofrekvenčnú odozvu, ktorá reproduktoru umožňuje presnejšie reprodukovať vysokofrekvenčné zvuky. Zníženie indukčnosti prispieva k lepšiemu zvládaniu rýchlych prechodov zvukových signálov, čo môže zlepšiť schopnosť reproduktora presnejšie reprodukovať prechodné zvukové impulzy.
Stredobasové reproduktory ESB 9.6W
Keď prvýkrát uvidíte stredobasové reproduktory ESB Audio 9.6W, pravdepodobne zostanete nejakú chvíľu v nemom úžase. Karbónová membrána a neprehliadnuteľný kôš v kvetinovom dizajne inžinierom značky nestačil k spokojnosti a vybláznili sa aj na použitých materiáloch s kombináciou matných a lesklých povrchov v sivých odtieňoch. A čo potom, keď tieto reproduktory chytíte do ruky? Ak sa teda odvážite, pretože na obrovskom a vysoko lesklom neodymovom magnete jednoducho nechcete nechať odtlačky, nieto ešte nejaký šrám. Odporúčame si predtým aj trochu zaposilňovať, pretože hmotnosť týchto krásavcov je vskutku neskutočná. A to sa nebavíme o sile magnetu - kovové predmety radšej vopred odložte neďaleko. Venujme sa však najprv membráne. Tá je vyrobená z vákuovo a autoklávovo lisovaného vysokopevnostného karbónu s modulom tvarovaným systémom M+F. To zaručuje dokonalú geometriu a priľnavosť uhlíkových vlákien k sebe, čím vzniká materiál s extrémnou tuhosťou, veľmi vysokou schopnosťou prenosu zvuku, ale aj s vynikajúcim vnútorným tlmením. A to všetko pri veľmi nízkej hmotnosti a stálom výkone, pretože karbón je necitlivý na zmeny vlhkosti a teploty. Súčasťou membrány je prachovka vyrobená taktiež z uhlíkových vlákien, čím tvorí jeden dokonalý celok. Extrémne veľká kmitacia cievka s priemerom 76 mm zaisťuje neprekonateľný výkon a dynamiku reproduktora. Konštrukcia tejto kmitacej cievky umožňuje, že zostáva po väčšinu svojej exkurzie úplne ponorená v magnetickom poli, čím sa minimalizuje skreslenie. Záves z NBL gumy má tvar navrhnutý tak, aby zaisťoval veľmi plynulý pohyb s nízkym vybočením, ktorý sa s blížiacim sa limitom stáva stále kontrolovanejším. Aj to prispieva k tomu, že je tento reproduktor mimoriadne dynamický a schopný zvládnuť veľké výkony. Za zmienku stojí aj práškovo lakovaný kôš reproduktora z hliníkového odliatku, ktorý kladie veľmi malý odpor pri prechode vzduchu a jeho tvar znižuje vibrácie a rezonancie. Kmitacia cievka týchto rozmerov zaisťuje neprekonateľný výkon a dynamiku reproduktora. Predná časť kmitacej cievky je vyrobená z hliníka s vetracími otvormi a je čierno eloxovaná, aby sa lepšie odvádzalo teplo. Podsadená kmitacia cievka má kratšiu dĺžku vinutia ako je výška magnetickej medzery, čo umožňuje nižšie skreslenie pri nižších exkurziách a presnejšiu kontrolu nad pohybom kmitacej cievky. Veľkoryso dimenzovaný a veľmi silný neodymový magnet je odolný voči vysokým teplotám a umožňuje výrazne zmenšiť veľkosť a objem magnetického motora. Ekvivalentná magnetická sila s klasickým feritovým magnetom, ktorý nájdete u drvivej väčšiny stredobasových reproduktorov, by vyžadovala rozmery väčšie, než je objem kompletne celého reproduktora! K výkonu prispieva aj pólová doska získaná pomocou numericky riadeného stroja, nie lisovaním, čím tiež výrazne znižuje konštrukčné tolerancie v prospech výkonu. K reproduktorom dostanete v balení, rovnako ako pri stredových reproduktoroch, krásne hliníkové mriežky obrábané na CNC.