Pokiaľ sledujete naše inštalácie ozvučenia vozidiel, určite ste si všimli, že pre tie kvalitnejšie spravidla využívame DSP procesor. Jeho použitie je pri náročnejších inštaláciách prakticky nevyhnutné, aby sme naplno využili potenciál nových reproduktorov a prispôsobili nové ozvučenie na mieru nielen poslucháčovi, ale aj nedokonalému akustickému prostrediu automobilu. Takéto inštalácie ale obvykle začínajú na sume okolo 2000 € a s ľahkosťou prekonajú aj dvojnásobnú čiastku. Aj z toho dôvodu sme sa rozhodli nájsť riešenie, ktoré by prinieslo vysoko kvalitný zvuk so všetkými možnosťami, ktoré DSP procesor prináša, a to za cenu okolo 1200 €. Hľadali sme rôzne cesty, testovali mnoho produktov a nakoniec sme našli tie správne na splnenie nášho cieľa. Pokiaľ vás výsledok zaujíma, čítajte ďalej.
DSP procesor a jeho prínos pre ozvučenie automobilu
Hlavným podnetom pre zrealizovanie cenovo dostupného ozvučenia s DSP procesorom bola snaha nájsť riešenie, ktoré by svojou kvalitou výrazne prevýšilo základný upgrade zvuku v podobe výmeny továrenských reprodutorov a to za stále prijateľnú cenu. Prvým krokom pre vylepšenie továrenského ozvučenia je všeobecne práve výmena pôvodných reproduktorov, ktorá umožní kvalitnejší zvuk s viacerými detailmi a čitateľnejšou basovou zložkou, k čomu prispieva aj vytlmenie dverí antivibračnými materiálmi. Výberom vhodných reproduktorov s vysokou citlivosťou sme schopní dosiahnuť neporovnateľne kvalitnejší zvuk aj pri zapojení na továrenské autorádio a to v cene najčastejšie od 600 do 800 €. Za dané peniaze určite razantná zmena v ozvučení vozidla. Avšak stále sme si kládli otázku, či je takéto riešenie dostačujúce a či sme s ním vôbec spokojní? A začali sme sa zaoberať myšlienkou integrácie zosilňovača s DSP procesorom pre cenovo dostupné inštalácie. Začneme ale pekne od začiatku. Prečo je vlastne DSP procesor na ozvučenie automobilu tak dôležitý? Akustika každého automobilu je unikátna a nie práve ideálna na počúvanie hudby. Každý reproduktor je umiestnený v inej vzdialenosti od poslucháča a zvuk po ceste do nášho ucha naráža na množstvo prekážok v interiéri, čo vo výsledku pokazí dojem aj z veľmi kvalitných reproduktorov. DSP procesor dokáže tieto akustické nedostatky vyriešiť a prispôsobiť zvuk nielen požiadavkám poslucháča, ale aj prostredie automobilu. V programe DSP procesora môžeme nastaviť úroveň vstupnej citlivosti zosilňovača, pásmový priepust, fázu, strmosť, časovej korekcie, parametrický ekvalizér a množstvo ďalších funkcií. Zosilňovač zase dodá reproduktorom vyšší výkon a výrazne kvalitnejší zvuk bez skreslenia vo všetkých úrovniach hlasitosti. Z nášho pohľadu je teda DSP procesor nenahraditeľnou súčasťou ozvučenia auta a nemôžeme si vytýčiť iný cieľ, než jeho implementáciu aj do našich základných inštalácií za cenovo prijateľné riešenie z pohľadu zákazníka.
Produkty a služby zahrnuté v cene inštalácie ozvučenia s DSP procesorom
Než sme mohli tento projekt spustiť, museli sme vybrať nielen vhodný zosilňovač s DSP procesorom, ale aj reproduktory, ktoré by s ním perfektne ladili a disponovali by dostatočným výkonom a predovšetkým kvalitným zvukom. K tomu musíme pripočítať montážny a tlmiaci materiál, cenu za prácu technika a samozrejme finálne meranie frekvenčnej odozvy reproduktorov a dôkladné nastavenie DSP procesora. Ako cieľový limit sme si stanovili čiastku okolo 1200 €. Priznáme sa bez mučenia – naše prvé myšlienky smerovali k tomu, že je to v dnešnej dobe nemožné. V žiadnom prípade sme totiž nechceli voliť žiadne kompromisy a tak za produkty, ako aj našimi službami si chceme stáť na sto percent. Najskôr bolo nevyhnutné zamyslieť sa nad celkovým konceptom takého ozvučenia. Či inštalovať štvorkanálový alebo viac kanálový zosilňovač, reproduktory zapojiť v aktívnom alebo pasívnom režime a či vymeniť iba predné alebo aj zadné reproduktory. A samozrejme stále myslieť na cenu aj celkový prínos pre ozvučenie automobilu. Aj na základe požiadaviek našich klientov a vyskúšaní všetkých možností sme sa rozhodli, že pre vstup do sveta DSP procesorov bude ideálnym riešením vymeniť reproduktory v predných aj zadných dverách a zapojiť ich pasívnym spôsobom na štvorkanálový zosilňovač s DSP procesorom. Ide o ideálny odrazový mostík a navyše úplne variabilný, pretože počet reproduktorov, ako aj spôsob ich zapojenia aj prípadné doplnenie o subwoofer, je už čisto v réžii klienta, ktorému samozrejme pri rozhodovaní odborne poradíme.
1) Zosilňovač s DSP procesorom, reproduktormi a tlmením dverí
Vopred sme vytipovali niekoľko produktov, s ktorými máme väčšie či menšie skúsenosti z našich predchádzajúcich inštalácií a začali sme počítať, inštalovať a počúvať, kým sme dosiahli požadovaný výsledok. Ako optimálny východiskový zosilňovač pre daný typ inštalácie sme zvolili štvorkanálový digitálny zosilňovač s DSP procesorom Steg SDSP 4. Zosilňovač má dostatočný výkon pre pripojenie predných aj zadných reproduktorov v pasívnom režime, prípadne predných reproduktorov zapojených v aktívnom režime, čím získame ešte ideálnejšie podmienky pre nastavenie zvuku v programe DSP procesora. Poteší aj kompaktný dizajn a luxusné spracovanie z dielne tohto talianskeho výrobcu. Podobne podrobným spôsobom sme vyberali aj reproduktory, od ktorých sme očakávali veľmi kvalitný zvuk pre väčšinu hudobných žánrov. Zhodou okolností sme zostali opäť pri talianskom Stegu a z takmer desiatky testovaných reproduktorov v požadovanej cene okolo 160 € sme vybrali komponentné reproduktory Steg MLG 65C. Skvele si sadli s daným zosilňovačom a presvedčili nás svojim zvukom aj veľmi zaujímavou dynamikou. A čo je hlavné, tak pri výmene predných aj zadných reproduktorov s dôkladným vytlmením dverí aj meraním a nastavením zvuku sa zmestíme do cieľovej sumy okolo 1200 €. V cene je samozrejme aj dôkladné vytlmenie všetkých dverí pomocou antivibračných materiálov. Ako sme už spomenuli, tak tento typ ozvučenia je veľmi variabilný a je možné inštalovať napríklad iba predné reproduktory v aktívnom režime a pridať k ozvučeniu aktívny subwoofer, čo považujeme za optimálnu variantu. A pokiaľ sa rozhodnete investovať o pár desiatok eur viac, môžete zvoliť kvalitnejšie reproduktory aj výkonnejší zosilňovač s viacerými kanálmi. V ozvučení sa medze nekladú a každý z nás má iné nároky a požiadavky. Niekomu vyhovuje viac priestorovejší zvuk, iný zase uprednostní zvuk iba z prednej časti automobilu. Všetky požiadavky sme schopní splniť a postavíme zvuk na mieru koncovému užívateľovi aj danému automobilu.
2) Nastavenie zvuku v programe DSP procesora
V úvode tohto článku sme načali nedokonalé akustické prostredie automobilu a teraz túto problematiku viac rozvinieme. V prvom rade sa zameriame na pozíciu poslucháča. Oproti domácemu ozvučeniu, kde sedíme v ideálnom prípade presne proti stereo reproduktorom, je v aute všetko inak. Ľavý predný reproduktor je k poslucháčovi výrazne bližšie ako ten pravý a zvuk sa teda logicky dostane z ľavej strany do nášho ucha rýchlejšie. V určitých šírkach pásma sa môže zdať, že táto nerovnováha mení odozvu vášho systému a zvýrazňuje niektoré frekvencie pred inými. Zvuk na vašej ľavej strane sa tiež môže zdať hlasnejší a skresľuje zvukovú scénu. K tomu sa pridajú zadné reproduktory, ktoré navyše v defaultnom nastavení hrajú rovnaký zvuk ako predné reproduktory, čo odstráni informáciu o pozícii speváka alebo nástrojoch. Samostatnou kapitolou je potom subwoofer, ktorý počujeme kvôli jeho umiestneniu s oneskorením. A práve v tejto chvíli prichádza na rad DSP procesor s funkciou časových korekcií, ktoré umožnia kompenzovať umiestnenie reproduktorov úpravou rýchlosti, akú zvukový signál dosiahne k jednotlivým reproduktorom. Výsledkom správneho nastavenia časových korekcií je presunutie hudobnej scény z dverí priamo pred vás. Získate teda aj v automobile podobný zážitok z hudby ako v prípade domáceho ozvučenia alebo na živom koncerte. Ide však iba o jednu z mnohých funkcií DSP procesora. Nastavíme aj úroveň výkonu všetkých reproduktorov, pásmové priepusty, typy filtrov, fázu alebo strmosť. A taktiež parametrický ekvalizér, ktorého nastavenie je prakticky najdôležitejšie.
3) Meranie frekvenčnej odozvy reproduktorov
Ďalšou a nemenej dôležitou funkciou, ktorú nám DSP procesor umožní, je úprava ekvalizačnej krivky reproduktora. V programe každého DSP procesora nájdete ekvalizér s niekoľkými pásmami, ktoré je možné upraviť. Bežný užívateľ ekvalizér využije na drobné doladenie zvuku na základe svojho ucha a osobných preferencií. Pre profesionála však začína niekoľkohodinová práca v podobe merania frekvenčnej odozvy reproduktorov a následného zapisovania výsledkov do programu DSP procesora. Interiér každého auta má úplne unikátnu akustiku a nie je samozrejme ideálny na počúvanie hudby. Preto je dôležité zmerať pomocou kalibrovaného mikrofónu všetky nežiaduce efekty a prekážky, ktoré vznikajú pri ceste zvuku do nášho ucha. Výslednú ekvalizačnú krivku každého reproduktora ovplyvňuje množstvo faktorov ako je pozícia a priestor za reproduktorom, materiál membrány aj koša, ale aj prekážky zvuku ako sú sedačky, stredový tunel, volant alebo palubná doska. Je teda nevyhnutné zmerať frekvenčnú odozvu každého reproduktora zvlášť a výsledky v podobe hodnôt a úroveň jednotlivých frekvenčných pásiem následne zapísať do programu DSP procesora. Meriame opakovane dovtedy, kým sa nám nepodarí získať lineárnu frekvenčnú odozvu reproduktorov, čo zaručí dokonale verný zvuk reprodutorov. Takých meraní môže byť niekoľko desiatok, ale aj stoviek a ide teda o veľmi náročný úkon. A to nielen časovo, ale aj odborne. Preto je nevyhnutné, aby technik mal bohaté skúsenosti nielen s akustikou vozidiel, ale aj perfektné znalosti programu na meranie a analýzu zvuku a samozrejme programu samotného DSP procesora. V našich končinách bohužiaľ táto služba nie je samozrejmosťou a hoci sa niekoľko spoločností chváli schopnosťami práce s DSP procesormi, napriek tomu pri nastavení zvuku nemeria frekvenčnú odozvu reproduktorov. Čo je iba polovičná práca a výsledný zvuk je neporovnateľný s poctivo nastaveným DSP procesorom so zohľadnenými výsledkami merania frekvenčnej odozvy každého reproduktora. Len vďaka uvedenému postupu je možné aj v tak akusticky náročnom prostredí dosiahnuť verný a vysoko kvalitný zvuk. A to nielen so špičkovými a drahými reproduktormi, ale aj tými základnými za dostupnú cenu.
Oplatí sa príplatok za ozvučenie s DSP procesorom? Jednoznačne áno!
Pre bližšiu predstavu uvedieme príklad základného ozvučenia s DSP procesorom v inštalácii do vozidla Volkswagen Polo. Prianím zákazníka bolo výrazné zlepšenie zvuku aj výkonu v cene okolo 1200 € s výmenou všetkých reproduktorov. Nahradili sme teda továrenské reproduktory v predných dverách vyššie spomínanými komponentnými reproduktormi talianskeho výrobcu Steg a širokopásmové reproduktory v zadných dverách sme vymenili za koaxiálne reproduktory toho istého výrobcu. Predné aj zadné reproduktory sme následne zapojili v pasívnom režime na zosilňovač s DSP procesorom, ktorý dodá novým reproduktorom potrebný výkon a kvalitný zvuk bez skreslenia vo všetkých úrovniach hlasitosti. Hlavné slovo má však integrovaný DSP procesor, vďaka ktorému sme zvuk detailne naladili na mieru vodičovi, ale aj konkrétnemu vozidlu. A práve funkcia DSP procesora umožní rapídne zlepšenie zvuku oproti inštaláciám, v ktorých nie je procesor inštalovaný. Opäť uvedieme príklad montáže do automobilu Škoda Eniaq, do ktorého sme inštalovali reproduktory v podobnej cene do predných a zadných dverí. Rozdiel vo zvuku týchto dvoch inštalácií, medzi ktorými je cenový rozdiel cca 400 €, je doslova priepastný. Ozvučenie vo VW Polo disponuje vyšším výkonom bez skreslenia, detailným a presným zvukom pri všetkých úrovniach hlasitosti, výrazne vyššou dynamikou a predovšetkým perfektne naladeným zvukom. Hudobná scéna je z dverí posunutá pred poslucháča a vďaka meraniu frekvenčnej odozvy reproduktorov a priestorovej ekvalizácii sú odstránené prekážky v ceste zvuku, čo umožní prirodzený a verný zvuk. Pridanie DSP procesora sa teda oplatí nielen pri drahých inštaláciách so špičkovými komponentmi, ale aj v rámci tých bežných so správne vybranými produktmi nižšej cenovej kategórie. Zhrňme si ešte výhody ozvučenia s DSP procesorom oproti bežnej výmene reproduktorov:
- Vyšší výkon a výraznejšia basová zložka reproduktorov vďaka zosilňovaču.
- Kvalitnejší zvuk bez skreslenia vo všetkých úrovniach hlasitosti.
- Zvuk plný detailov, ktoré ste predtým pri počúvaní svojej obľúbenej hudby nepočuli.
- Úprava pozície všetkých reproduktorov vďaka časovým korekciám v programe DSP procesora.
- Posunutie hudobnej scény z dverí do prednej časti vozidla umožňujúce vnímanie zvuku ako na živom koncerte.
- Korigovanie nedostatkov interiéru automobilu, ktorý vo svojej podstate nie je optimálny pre kvalitné ozvučenie.
- Prirodzený prejav reproduktorov umožňujúci verný zvuk vďaka meraniu frekvenčnej odozvy reproduktorov.