Továrenská zvuková izolácia dnešných vozidiel je obvykle na veľmi nízkej úrovni, čo sa prejavuje hlukom v interiéri v závislosti od stúpajúcej rýchlosti. Najmä pri dlhých cestách a diaľničných rýchlostiach ide o veľmi nepríjemnú súčasť cestovania, ktorá negatívne ovplyvňuje nielen pôžitok z jazdy, ale aj únavu a vytrvalosť vodiča. Dodatočné odhlučnenie auta dokáže tieto problémy vyriešiť a umožní výrazné zníženie hluku, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. V článku sa dozviete všetko podstatné o odhlučnení auta, vrátane odpovedí na väčšinu najčastejších otázok, s ktorými sa stretávame.
Odkiaľ sa berie hluk v interiéri auta?
Do interiéru preniká hneď niekoľko druhov hluku. Prvým z nich je hluk, ktorý má čo dočinenia s konštrukciou vozidla a jeho prevádzkou. Nárazy kolies o nerovnosti na vozovke sa prenášajú na prvky zavesenia, čo spôsobuje hluk a vibrácie, ktoré sa šíria po kovovom povrchu karosérie. Podobná situácia nastáva pri chode motora alebo používaní automatickej prevodovky. Druhým typom je aerodynamický hluk, ktorý pochádza od vzduchu narážajúceho do idúceho automobilu. Veľmi výrazný je hluk vznikajúci kontaktom pneumatík s vozovkou, ktorý rovnako ako v prípade aerodynamického hluku rastie so stúpajúcou rýchlosťou. A pokiaľ sú vo výbave vozidla veľké kolesá, môže ísť o veľmi nepríjemné akustické nepohodlie. Vnímať môžeme ale aj hluk motora, dažďa alebo vody v podbehoch kolies. Každý tento zdroj hluku však vyžaduje odlišný prístup pri jeho eliminácii. Aby inštalácia odhlučnenia naplnila svoje predpoklady, je nevyhnutné pristupovať ku každej oblasti vozidla individuálne a správne zvoliť optimálne materiály so špecifickými vlastnosťami, zložením, účinnosťou a hrúbkou.
Odhlučnenie umožní až trojnásobné zníženie hluku
Na účely nášho článku sme zvolili populárny model mladoboleslavskej automobilky, konkrétne Škoda Superb tretej generácie. Hoci ide o vyšší model medzi konvenčnými automobilmi tejto značky, továrenská zvuková izolácia tomu bohužiaľ zďaleka nezodpovedá. Na fotografii nižšie môžete vidieť kompletne odstrojený interiér tohto vozidla. Továrenská izolácia sa nachádza v prednej časti vozidla v podobe gumy snažiacej sa chrániť interiér vozidla pred hlukom od predných pneumatík a tenká vrstva izolácie je aj súčasťou čalúnenia podlahy. To je samozrejme nedostatočný stav, rovnako ako bodová ochrana proti vibráciám, ktorú nájdete na podlahe, podbehoch a dne batožinového priestoru. Preto sa nemôžeme diviť rastúcej hladine hluku pri zvyšujúcej sa rýchlosti. Riešením je dodatočné odhlučnenie auta. Aktuálnym svetovým lídrom na trhu s odhlučnením je spoločnosť Comfortmat, ktorá ponúka dlhodobo technologicky najvyspelejšie a svojou účinnosťou neprekonateľné materiály. Výsledkom kompletného odhlučnenia auta s materiálmi Comfortmat z najvyššieho radu Expert je redukcia hluku atakujúca až 5 dB, čo predstavuje trojnásobné zníženie hluku v interiéri oproti pôvodnému stavu. Finálny výsledok záleží na type vozidla, zvolených materiáloch a samozrejme rozsahu odhlučnenia. Kvalitné materiály sú základom úspešného výsledku, nemenej dôležité sú však skúsenosti, perfektná znalosť problematiky odhlučnenia a samozrejme poctivá práca. Nie je tajomstvom, že nekvalitne odvedená práca technikov môže finálny výsledok odhlučnenia znížiť aj o niekoľko desiatok percent. Podrobný postup inštalácie aj namerané hodnoty hluku pred a po odhlučnení sa dozviete v poslednej časti tohto článku. Ak vás zaujíma kompletná fotoreportáž z inštalácie odhlučnenia do spomínaného vozidla Škoda Superb, zobrazíte ju kliknutím na uvedený odkaz.
Najprv je nevyhnutné zamedziť vibráciám a nízkofrekvenčnému hluku
Ako prvá vrstva sa na kovový povrch karosérie aplikuje antivibračný materiál. Ten rieši najmä konštrukčný hluk a vibrácie, ktoré spôsobujú zavesenie kolies, motor, prevodovka alebo výfukový systém. Antivibračný materiál však umožní aj zníženie nízkofrekvenčného hluku, ktorý vzniká typicky pri kontakte pneumatiky s vozovkou. Hrúbka, zloženie a technické parametre antivibračného materiálu určujú jeho účinnosť aj zameranie na jednotlivé časti karosérie. Najviac hlukom aj vibráciami zaťažovanou oblasťou je podlaha a predné aj zadné podbehy a práve tu je nevyhnutné voliť vysoko účinné antivibračné materiály so zodpovedajúcou hrúbkou minimálne 3 mm. Spoločnosť Comfortmat pre tieto oblasti ponúka okrem iného profesionálny materiál zložený z dvoch vrstiev rozdielnych tmelov a dvoch hliníkových fólií s príznačným názvom Comfortmat Extreme. V danej hrúbke 3,5 mm ide dokonca o najúčinnejší antivibračný materiál na trhu. Extreme je najprv nevyhnutné nahriať v špeciálnej peci na teplotu 60 °C. Aj z toho dôvodu je materiál určený výhradne pre inštalačné centrá, ktoré sa zaoberajú profesionálnym odhlučnením vozidiel. Vďaka nahriatiu materiál zmäkne a prispôsobí sa tvaru podlahy. Potom je nutné ho dôkladne pritlačiť pomocou pritláčacieho valčeka a práve tu je mimoriadne dôležitá kvalitná a fyzicky náročná práca odborníka, pretože aj ten najkvalitnejší materiál neplní svoju funkciu na sto percent, pokiaľ nie je odborne a dôkladne aplikovaný. Tmel v spodnej vrstve si po vychladnutí zachová svoju mikropohyblivosť a zachytí nízkofrekvenčný hluk z kovu. Prvá vrstva hliníkovej fólie potom odráža časť hluku späť a nepúšťa ho do interiéru. Potom prichádza na rad bitúmenová vrstva, ktorá po vychladnutí na úroveň izbovej teploty zatvrdne a plní rolu pevného panciera. A posledné slovo má vonkajšia hliníková fólia. Tento mix dôkladne odfiltruje všetky vibrácie a nízkofrekvenčný hluk od podlahy a predných aj zadných podbehov. Na dvere, strechu a ďalšie časti vozidla sa používa odlišný antivibračný materiál, napríklad Comfortmat Dark D2, ktorý je svojimi vlastnosťami, výrazne nižšou hmotnosťou, hrúbkou aj upravenou účinnosťou prispôsobený pre rôzne oblasti automobilu.
Druhá vrstva odfiltruje stredné a vysoké frekvencie hluku
Ako druhá vrstva sa aplikuje zvukovoizolačný materiál chrániaci interiér najmä pred strednými a vysokými frekvenciami hluku. Zatiaľ čo antivibračná vrstva hluk predovšetkým pohlcuje, zvukovoizolačná vrstva hluk odráža a má navyše dodatočný tepelný účinok a pomáha v interiéri udržiavať teplo aj chlad podľa ročného obdobia. V dnešnej dobe sú najúčinejšie moderné membránové materiály, ktoré sú zložené zo samolepiacej vrstvy, zvukovo a tepelnoizolačnej vrstvy a zvukotesnej membrány. Tá zachytí hluk, ktorý by bol schopný prekonať všetky vrstvy odhlučnenia a neprepustí ho do interiéru. Práve hrúbka membrány má najväčší vplyv na účinnosť materiálu a pohybuje sa od 1,5 mm do 4 mm. Najsilnejšou membránou s hrúbkou 4 mm disponuje zvukovoizolačný materiál Comfortmat Titan, ktorý pri celkovej hrúbke 8 mm poskytuje zvukovú izoláciu až 38 dB. Vzhľadom na svoju účinnosť sa môže Titan pýšiť dokonca titulom najúčinnejšieho zvukovoizolačného materiálu na svete. Vďaka svojej neprehľadnuteľnej zelenej farbe reprezentujúcej najvyšší rad Expert, si ho môžete ľahko všimnúť na podlahe a zadných podbehoch v našich inštaláciách. Pri materiáloch Comfortmat platí aj v prípade druhej vrstvy pravidlo, že takmer na každú oblasť vozidla je určený iný materiál, ktorý sa odlišuje nielen vlastnosťami, ale aj farbami. Rozdielne materiály pestrých farieb nájdete teda na podlahe, dverách, streche, dne kufra alebo blatníkoch. Má to samozrejme svoj dôvod a nejde iba o estetické odlíšenie. Každá oblasť vozidla vyžaduje inú účinnosť, hrúbku, ale napríklad aj vodeodolnosť. Tá je nevyhnutná predovšetkým pri dverách, ktoré sa odhlučňujú dokonca až v piatich vrstvách. Dôležitým materiálom pre túto oblasť je Comfortmat Integra, ktorý má oproti Titanu takmer o 65% nižšiu hmotnosť a pritom poskytuje zvukovú izoláciu až 28 dB. Vďaka odhlučneniu dverí zaznamenáte aj vedľajší efekt v podobe výrazného zlepšenia zvuku továrenských reproduktorov. Pozornosť je zameraná aj na vŕzganie plastov v interiéri, ktoré sa na dlhú dobu po našom zásahu odmlčia. Všeobecne teda na väčšinu oblastí vozidla aplikujeme dve vrstvy odhlučnenia. A pretože takmer všetky materiály Comfortmat sú dvojvrstvové, kedy každá jednotlivá vrstva plní odlišný účel, vo výsledku aplikujeme hneď štyri vrstvy odhlučnenia na všetky zásadné oblasti automobilu.
Oplatí sa odhlučnenie iba niektorých častí auta?
Miera odhlučnenia je vždy závislá na danom automobile, požiadavkách zákazníka a samozrejme jeho finančných možnostiach. Ideálna situácia nastáva v prípade kompletného odhlučnenia vozidla, avšak prakticky každá investovaná koruna do kvalitného dodatočného odhlučnenia prinesie väčší či menší efekt. Najväčším problémom sú tradične predné a zadné podbehy, ktoré sa najkvalitnejšie dajú odhlučniť z vnútornej strany podlahy a batožinového priestoru. Avšak pokiaľ to financie nedovoľujú, je možné ošetrenie aj zo strany vonkajšej a to obvykle s veľmi zaujímavým efektom. Výsledok potom záleží na kvalite materiálu aj na konkrétnom vozidle. Napríklad moderné prémiové modely majú z vonkajšej strany podbehov toľko elektroniky, že je odhlučnenie z tejto strany väčšinou nemožné. U niektorých kórejských a japonských vozidiel je zase veľmi malý priestor a účinok odhlučnenia minimálny a nemá teda zmysel. Vždy však pomôže napríklad odhlučnenie dverí, ktoré opatríme až piatimi vrstvami vhodných materiálov. Po kvalitne odvedenej práci často môžete mať pocit, že hluk už prechádza iba cez okná. Vedľajším efektom odhlučnenia dverí je aj výrazné zlepšenie zvuku továrenského ozvučenia a to najmä basovej zložky. Avšak čiastočné odhlučnenie vozidla má aj svoje negatíva. Obvykle sa stáva, že po odhlučnení dverí začnete napríklad vnímať hluk od podbehov a podlahy a akonáhle sa odhlučnia tieto časti, budete počuť hluk zase z oblasti kufra. Preto je vždy ideálne odhlučniť kompletne celú karosériu. Každé auto je však originál a je nevyhnutné k nemu tak aj pristupovať a voliť zodpovedajúce riešenie. Materiály, ktoré budú optimálne pre Kia Ceed budú menej vhodné pre BMW 5 a naopak. Odhlučnenie je náročná disciplína a sú nevyhnutné perfektné znalosti materiálov, ich fyzikálnych vlastností a samozrejme aj konštrukčné vlastnosti jednotlivých vozidiel.
Ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?
Medzi časté otázky záujemcov o odhlučnení patrí hmotnosť použitých materiálov. Kvalitná zvuková izolácia niečo váži a to je tiež dôvodom jej absencie v dnešných moderných vozidlách. Výrobcovia automobilov bojujú o každý gram hmotnosti a šetria prakticky na všetkom. A treba vziať do úvahy aj špecifiká pásovej výroby. Pri tej nie je čas na starostlivú aplikáciu napríklad antivibračného materiálu, a preto sa prakticky nepoužíva. Namiesto toho nájdete bodovú aplikáciu určitého druhu tmelu alebo iba ochranného nástreku. O účinku takéhoto riešenia netreba diskutovať. Hmotnosť dodatočnej zvukovej izolácie najvyššej kvality zľahka dosiahne 70 až 80 Kg v závislosti od typu vozidla. Môže sa to zdať veľa, ale ide prakticky o hmotnosť ďalšej osoby v aute. Je teda na každom užívateľovi, či mu získaný jazdný komfort za pridanú hmotnosť stojí. A nejde iba o výrazné zníženie hluku v interiéri, s odhlučnením získate aj ochranu pred tepelnými stratami, zamedzí sa vŕzganiu a škrípaniu plastov a príjemným bonusom je aj už spomínané zlepšenie ozvučenia. Nezabúdajte, že nižší hluk sa pozitívne prejavuje aj na nižšej únave a celkovej pohode pri dlhších cestách. Keďže materiály sú rovnomerne aplikované po celom vozidle, zmena jazdných vlastností je prakticky vylúčená. To sa týka aj spotreby. Pri vozidlách so slabšími motormi sa nárast hmotnosti môže prejaviť na spotrebe, také vozidlá sa ale skôr neodhlučňujú. A opäť platí vyššie spomínané - všetko je otázka priorít. Na všetkom, vrátane hmotnosti, sa dá so zákazníkom dohodnúť a individuálne odhlučnenie upraviť podľa jeho požiadaviek. Pokiaľ bude požiadavka na maximálnu hmotnosť materiálov 40 alebo 50 Kg, potom ju splníme. Aj keď samozrejme s nižšou účinnosťou. V ponuke máme desiatky špičkových materiálov viacerých výrobcov a vždy volíme tie najvhodnejšie pre konkrétnu inštaláciu. Odhlučnenie teda môže byť úplne individuálne a prispôsobené požiadavkám a nárokom klienta.
Cena za odhlučnenie a továrenská záruka
U nás v Ahifi sa odhlučnením vozidiel zaoberáme už takmer 10 rokov a za tú dobu na našu montážnu dielňu zavítalo už vyše tisíc áut. Máme teda dostatočné skúsenosti nielen s rozkladaním a skladaním interiérov takmer všetkých automobiliek, ale aj s navrhnutím optimálnych konfigurácií odhlučnenia. Vybrať si môžete celkom zo šiestich balíčkov odhlučnenia, ktoré začínajú na 1000 a končia na cca 2000 €. Vždy záleží na požiadavkách klienta, rozsahu odhlučnenia, účinnosti materiálov a taktiež na konkrétnom vozidle. Cena za odhlučnenie bude teda pri vozidle Škoda Fabia nižšia ako pri VW Transporter, pri ktorom použijeme výrazne vyššie množstvo materiálov. A pokiaľ sa pýtate na cenu inštalácie spomínanej v tomto článku, tak odhlučnenie vozidla Škoda Superb v takmer maximálnej možnej konfigurácii Expert Plus vyšlo na cca 1800 € (44 953 Kč). Pri rovnakom vozidle sa však môžeme dostať aj na čiastku o 400 € nižšiu v prípade využitia nášho balíčka Premium. Čo sa týka záruky v prípade nového vozidla, tak odhlučnenie by vo všeobecnosti nemalo mať žiadny vplyv na jej pokračovanie, pretože montážou nezasahujeme do elektroniky vozidla a neovplyvňujeme ani jeho jazdné vlastnosti. Prakticky každý týždeň odhlučňujeme nové alebo zánovné autá v záruke a nezaznamenali sme situáciu, kedy by mali autosalóny k našim inštaláciám výhrady. Často už našu kvalitnú prácu poznajú a občas nás dokonca aj odporúčajú na aplikáciu odhlučnenia. Vždy však našim zákazníkom radíme, sa najskôr svojho predajcu opýtať a ukázať mu našu prácu. Skôr než na automobilke záleží vždy na konkrétnom predajcovi alebo servise.
Výsledky merania hluku
Je ráno tesne pred plánovanou inštaláciou odhlučnenia a prichádza na rad výjazd na ceste, konkrétne brnenský mestský okruh. Spoločnosť nám robí Škoda Superb tretej generácie a tiež profesionálny hlukomer Testo. Budeme merať hladinu hluku v interiéri pred aplikáciou odhlučnenia a následne aj po dokončení inštalácie. Pri rýchlostiach 50, 90 a 130 km/h vykazovalo vozidlo Škoda Superb hladinu hluku 59,7, respektíve 64,2 a 69,9 dB. Hladina hluku sa počas jazdy mení v závislosti od povrchu cesty a jej stavu, pretože prístroj veľmi citlivo reaguje na každú zmenu. Hlukomer však zaznamenáva všetky hodnoty priebežne celú cestu a následne vypočíta ich priemer. Pre maximálnu možnú presnosť sme prvé aj druhé meranie absolvovali na rovnakom úseku a prialo nám aj rovnaké počasie. Interiér odhlučneného Superbu bol pri spomínaných troch rýchlostiach tichší o 3,1, respektíve 3,9 a 4,6 dB. Pre ľudské ucho je však rozdiel výrazný a k jeho vnímaniu nie sú potrebné žiadne prístroje. Podobných výsledkov je možné dosiahnuť pri väčšine vozidiel tejto triedy a napríklad pri úžitkových vozidlách a veľkých MPV sme schopní účinnosť ešte navýšiť. Pri prémiových značkách, ako je Audi, BMW alebo Mercedes-Benz, je naopak účinok odhlučnenia priemerne o 15 až 20% nižší. Pre spresnenie uvedieme, že k zmene hladiny hluku dochádza podľa nelineárnej logaritmickej závislosti, keď 1 dB zodpovedá 1,26 násobku redukcie hluku. Zníženie hluku o 3 dB teda znamená, že hluk v interiéri vozidla je 2x nižší ako pred odhlučnením (1,26 x 1,26 x 1,26). 4 dB znamenajú 2,5násobné zníženie hluku a pokiaľ sa podarí 5 dB, tak ide o viac ako 3x nižší hluk oproti továrenskému stavu. Dodatočná zvuková izolácia má však ešte jednu veľkú výhodu. Nielen že znižuje celkovú hladinu hluku, ale účinne eliminuje aj jeho špičkové hodnoty, najmä výrazné zvuky napríklad od nárazov do nerovností na vozovke. Úroveň hluku vo vnútri vozidla je teda oveľa stabilnejšia, bez výkyvov a hluk sa tak nezvyšuje so stúpajúcou rýchlosťou, ako u neodhlučneného vozidla. To všetko prispieva k výrazne vyššiemu komfortu pri cestovaní, príjemnejšej komunikácii so spolucestujúcimi bez zvyšovania hlasu aj k zníženiu únavy na dlhých cestách.